Jag läser i Svd om den fria leken och tänker att jag nog är en mycket lekande människa. Jag leker nästan jämt. Jag leker med tanken. Jag leker med orden. Jag leker med fotograferandet. Jag leker för mig själv och kallar det kreativitet. Och är jag bland människor så börjar jag gärna leka med ett ord – gråsugga – eller någon knäpp tanke om att vi behöver fyra floder med rimmande namn för att klara oss ute i världen och då måste jag leka. Jag har alltid lekt. Leken gör mig nyfiken. Jag har alltid älskat gråa stentrappor där jag har suttit som barn och tråkat ut mig själv i så hög grad att leken liksom blev ett befriande påhitt. Jag tycker fortfarande om att ta med mig en kopp kaffe och sitta på en stentrapp och utan att ha en aning möta leken i mig själv.
KONTAKT:
korlingsord@gmail.com
JAG LÄSER:
Böcker jag läser under januari 2024
- Trabucco Zerán, Alia: Rent hus, Wahlström & Widstrand, 2022
Böcker jag läser under december 2023:
- Törnqvist, Marit, Sköldpadda och jag, 2023
- Lerin, Lars: Lofoten, 2023
- Kroon, O: Vitsippor och Pissråttor, 2023
- Boyacioglu, D: Daniels bok, 2023
- Unga författare: Skräck. Avsky. 2023
- Nilsson/Eriksson: När vi var ensamma i världen
- Lundgren/Jönsson: Lugo och Lill önskesnön, 2023
- Nutti, E-M: Kaffe med mjölk, 2022
- Rishoi, I H: Historien om Fru Berg, 2011
BOK: Pojkars läsande och lärande. 2023
Min nya bok Pojkars läsande och lärande (2023) utkom den 10 augusti 2023.
Tidningen Läraren: I varje stökig pojke finns en vetgirig elev
BÖCKER
Barnböcker utgivna på Rabén & Sjögren
I antologier:
Redaktör för LÄSVÄRLD, En Bok För Alla
- LÄSVÄRLD – Pruttar, bråk och framkalas
- LÄSVÄRLD – Tappade tänder, monster och myror år 6-9
- LÄSVÄRLD – Hajpen, lögnerna och livet
Pedagogisk litteratur
- Pojkars läsning och lärande, 2023
- Väck läslusten i skolan, 2022
KRÖNIKOR
Jag är krönikör i tidningen Vi Lärare. Läs mina krönikor där:
Om PISA och helvetesgapet att inte kunna läsa
Om högläsning på ett främmande språk
På rasten är han kung, i klassrummet ”dum i huvudet”
Livsviktigt med böcker för att barnens fantasi ska flöda fritt
Att banna en bok är att banna ett barn
Vetgirigheten får eleven att låna böcker från översta hyllan
Alla elever lyssnar uppmärksamt trots att de inte förstår ett ord
Läs gärna porträttet i Läraren Här
-
Senaste blogginläggen:
- Anders Tegnell om barndomens läsning 18/03/2024
- Idé: Läsa från förskola till årskurs nio 26/02/2024
- Lärarna förmedlar ögonblicksbilder till vårdnadshavarna 02/02/2024
Kategorier
Arkiv
Anne-Marie, tack för vägledningen till Sv.D.
Den fria lekens innehåll och värde. Dess vara eller icke vara. NATURLIGTVIS ÄR DEN EN REALITET UNDER MÄNNISKANS HELA LIVSLÄNGD. Den fria leken är lika unik som den människa som utövar den.
Den fria leken inom förskolan har ett stort värde och då menar jag stort. Det åligger den vuxne att tillsammans med barnen skapa en stimulerande och utmanande miljö. Ute och inne. Min erfarenhet var att verka bland 6,7,8 åringar.Jag fann att den fria leken var oersättlig även för mej som pedagog. Där inskaffade jag mej kunskap om det enskilda barnet och gruppen. Detta genom att i möjligaste mån alltid vara närvarande med mina sinnen för att på bästa sätt kunna bereda barnet stimulans till utveckling.
Elevernas raster = den fria leken. Därför vill jag påstå att skolgården skall vara en plats även för pedagogerna. Rasterna och den ”friska luften” är absolut lika nödvändig för läare som elev. Vilken trygghet det skapar för eleven, oavsett ålder, att det finns vuxna ute. Inte bara en rastvakt. (Rastvakt, usch vilket ord). För läraren, ges rasterna tillfälle att röra på sej i frisk luft, tillfälle för obsevationer, umgås och icke minst att ha varit närvarande under dagens samtliga arbetspass. Lika självklart som det är att barnen skall gå ut på rast, lika självklart skulle det vara att även de vuxna skall gå ut. Nu vet jag att många tänker att detta är en schemateknisk omöjlighet men jag undrar…? Hur är det med de där möjlighetsglasögonen och hinder som är till för att raseras?
Jag uppmanar alla inom skolan att värna den fria leken. Blanda inte i så många forskartankar kring dess värde. Låt den vara så chosefri som den egentligen skall vara. Dock är det absoluta kravet…DE VUXNAS TOTALA NÄRVARO!!!!!
Men så underbart att läsa Mie, Jag gillar heller inte ordet rastvakt. Det är en distans i ordet och det passar sig inte kring barn. Må allra bäst. A-M