Nästan som att ordinera: Läs folksagor

Körling fotograferar 2013

Folksagor läser för mina elever. Det är något magiskt med dem. Sagoberättandet gör något med oss. Ibland när växandet är för besvärligt och eleverna tar kliv över till tonåren för att nästa dag ta kliv tillbaka då läser jag folksagor. Jag läser dem för att de ofta handlar om att växa, våga och förändra. Jag läser dem för att de är en slags kollektiv kunskap som under år av berättande blivit rentvättade på onödig information. Det är också lite känslor i folksagor, det är lyssnaren som kliver in i texten med känslorna. Även om det händer svåra saker så tycks det finns det hopp i sagan. Det undermedvetna kan få näring.

Jag läste om sagornas betydelse. Jag läste bland annat:

Bruno Bettelheim och Marie-Louise von Franz har olika perspektiv på sagan. Intressanta men får aldrig vara annat än högläsarens förståelse. Någon analys av sagan ska inte ges eleverna utan eleverna ska själva få tänka och berätta. Som lärare delar jag frågeställningar. Oftast blir sagan en stund av återhämtande. Jag har förundrats över hur eleverna över tid blir lugna och hur de liksom lutar sig mot texten som vore den en farmor eller farfar som berättade den.

Mitt eget sagobibliotek är stort. Jag samlar på sagor och konstsagor. Jag läser dem ibland för att jag själv behöver.

Sagosamlingar jag läser ur, jag nämner några men vill säga att det finns så många, så många:

  • Svenska folksagor (läser så många jag någonsin kan).
  • Afrikanska dilemmasagor (och som vi har älskat Spindeln i dem).
  • Konstsagor av H.C Andersen
  • Astrid Lindgren: Sagorna
  • Konstsagor av andra författare
  • Gunilla Borén: Trollets hjärta, en bok jag kan läsa om och om igen för eleverna, tar en timme att läsa och jag läser alltid utan avbrott. Sen läser vi om och skriver in oss i berättelsen, härmar eller gör bilder till.
  • Tusen och en natt

Då det gäller sagor tittar jag också på kvaliteten, dvs, att de inte är alldeles för urvattnade på sin text och sitt innehåll.

Ja, lycka till med läsningen!

Det här inlägget postades i Boken i undervisningen, Högläsning. Bokmärk permalänken.

3 svar på Nästan som att ordinera: Läs folksagor

  1. Välkommen!
    Jung
    Analytiker
    Böcker
    A.C.O.A
    A.A
    E.A
    Röda Korset
    Erikshjälpen
    Hyres-/bostadrättsföreningar
    Kostnader Gävle KOmmun
    Anda
    Mvh Troll

  2. Isabella Karlsson skriver:

    Hej Anne-Marie!

    På fritiden håller jag på med teater och jag är med i en kulturförening som heter Nyköpings Teaterskola. Just nu jobbar vi med en teaterföreställning som vi kallar ”Fabler från vattenhållet” och den innehåller flera korta pjäser som bygger på gamla afrikanska fabler. Det här blir andra gången vår förening sätter upp den här föreställningen och första gången den gjorde det var många många år sedan. När vi första gången skulle sätta upp den så kollade vi mycket i böcker om afrikanska sagor/fabler och afrikansk konst som vi lånade på bibliotek osv och vi skulle nu gärna läsa dem igen men vi har haft väldigt stora problem med att hitta böcker som handlar om just de ämnena nu. Det finns inga böcker om afrikanska fabler någonstans. Så jag undrar, vad handlar Afrikanska Dilemmasagor om? Någon i vår förening kunde komma ihåg en saga/fabel som handlade om just en Spindel så jag misstänker att det kanske kan vara en av de böckerna som de har läst och jag skulle väldigt gärna vilja veta vilka mer fabler/sagor som finns i den så jag kan veta säkert. För om det är en av de böckerna vi letar efter så skulle det vara jättekul att veta det så vi vet ifall vi ska köpa boken eller inte.
    Tack på förhand!

  3. Anne-Marie Körling skriver:

    Hej, Janne Lundström har skrivit afrikanska dilemmasagor, bland annat Spindelns list. Sök på den titeln. Lycka till. A-M

Kommentarer är stängda.