En elev får två nya lärare och tillsammans börjar de höstterminen. Eleven räcker upp handen och frågar:
– Ska ni vara med oss i fyran, femman och sexan?
Läraren nickar ett ja. Frågan är viktig. Jag minns inte att jag någonsin ställde en fråga om hur länge jag skulle få ha en lärare. Det rörde inte på sig så mycket då jag var barn. Nu frågar en nioåring om hur länge läraren kommer vara lärare åt klassen. Det är en mycket viktig fråga för eleven. För eleven betyder svaret att eleven kan kanske få räkna med läraren och att läraren inte byter skola. Samma fråga skulle eleven kunna säga till sina klasskamrater:
– Hur länge är du min klasskamrat?
Det är en ökad rörlighet bland elever. Vid minsta motstånd i skolan börjar föräldrarna prata om att byta skola. Eleven får höra det och därmed förstår eleven att föräldrarna inte är nöjda med skolan och eleven hamnar i trubbel. Jag brukar se hur elever förlorar intresset och slutar söka kontakt med läraren. Jag bjuder då in till samtal där jag försiktigt frågar eleven om skolanknytningen och får då veta att föräldrarna talat om att byta skola. Eleven måste då bryta upp sitt band till den skola eleven går för att klara av att just byta skola. Oftast vill eleven inte byta skola.
Lärare byter också skola och arbetsplats. Några lärare talade om att bli så kallade hyrläkare och jobba med kortare inpass i skolan. En tanke som väckts på grund av den brist på stabilitet som kommer med att rektor inte heller är länge på skolan och ett rektorsbyte på djupet påverkar lärarens arbetstrivsel och arbetsförutsättningar. Inte sällan sopas det gamla ut eftersom rektor vill sätta sin egen prägel på skolans utveckling. Det blir rörigt för läraren.
Jag deltog i ett samtal där den nya rektorn knöt an till det den tidigare rektorn påbörjat. Noga gick rektor igenom det arbete och berättade att det påbörjade ska fortsätta och det oavsett vilken rektor skolan har. Nu presenterade sig rektorn med att anknyta till den tidigare och jag hörde ett puh av lättnad bland de lyssnande lärarna.
Den ökade rörligheten bland elever, lärare och rektorer leder till att skolan inte blir en plats för kontinuitet och den är viktig för elevernas möjlighet att bemästra och övervinna lärande svårigheter och inte genast ge upp om dem.
Hej på allvar!
Anne-Marie Körling