Varsågoda: Körlings föräldrabrev om läsning 2019

OBS: Detta brev kan ni få som en PDF och då är det med annat typsnitt. Lämna din mejladress här nedan så sänder jag det via mejl. Vänligen/A-M

Läsbrev till föräldrar i grundskolan augusti 2019

Bästa vårdnadshavare.

Det är ett äventyr att kunna läsa. Det är ett arbete att lära sig att läsa. När ett barn kan läsa fortsätter läsutvecklingen och läsförståelsen fördjupas. Vi fortsätter att lära oss att läsa hela livet. Vi vidgar vår repertoar och läser dagstidningar, samhällsinformation, digitala artiklar och det finstilta i ett kontrakt som binder oss till ett avtal. Vi blir aldrig färdigutbildade. Nya textvärldar öppnar sig och med dessa nya ord och ett nytt sätt att berätta och förklara. Varje gång vi läser utbildar vi oss i att läsa och förstår hur det är att läsa.

Det vimlar av ord i böcker 

Det är genom att läsa vi tillägnar oss ett större ordförråd. När vi pratar ersätts många ord av att vi pekar, nickar och säger – Hämta den!I skriftspråket skulle samma mening vara; Kan du hämta den röda tröjan som ligger längst ner i byrålådan? I text blir det tydligare och måste vara så. Att läsa tillsammans och att prata om det vi läser gör att vi erövrar ord och vidgar vårt ordförråd. När vi läser får vi uppleva andra världar och ges näring till fantasi. När vi läser får vi veta saker och ting. Med orden kommer världen att bli större. Många barn jag talar med tycker om ord och vill lära sig ord. Böcker vimlar av ord.

I rikt ordförråd i skolans ämnen

I skolan möter barnen stora begrepp. Varje kursplan innehåller ord. I ämnet fysik finns orden; ljuskällor, ledningsförmåga, magnetism, balansgång, filtrering, väder, klimat, skuggor, himlakroppar, energikvalitet, strålningsbalans, partiklar, hävarmar, ljudmiljö, elementärpartikelfysik och nanoteknik… för att nämna några. I kursplanen för ämnet bild finns orden; sagobilder, linje, yta, gips, informativa bilder, teckning, lera, konstbilder, tredimensionell, återanvändning, budskap med flera.

Läs tillsammans med barnet. Upptäck ord och formuleringar. Upplev berättelser och fantasi. Skratta, tänk och prata om det ni upptäcker i böcker, tidningar, på syltburken, på skyltar och i film. Minns också att läsa är att lyssna. Läs så det hörs.

Vardagsprata om vad vi läser

Gör samtalet om läsande till något vardagligt. Prata med era barn om hur det går att läsa, hur de gör för att läsa, vad de tänker på då de läser, vad barnet upptäcker i böcker och när barnet får läsa. Gör samtalen lika vardagliga som då vi frågar om maten de ätit eller vad som serverades i skolan. Ditt intresse för barnets läsande kan barnet låna av. I skolan läser barnen mycket. Alla ämnen handlar om att läsa, skriva, formulera, tänka och kommunicera.

Skolans synnerligen viktiga uppdrag

Skolan har ett synnerligen viktigt uppdrag att lära barn att läsa, skriva, tala och lyssna. Allt för att barn ska få lära sig att läsa i en alltmer kärvande och utmanande värld av texter, annonser, nätartiklar och böcker. I skolan möter barn nya ord och med dem nya ämnen. Barnen lär sig att läsa på raderna, mellan raderna och ur texter uttrycka sina åsikter och tankar och därigenom kunna delta och själv kunna. Alla läser inte på samma sätt men alla ska få uppleva att texter är tillgängliga och åtkomliga. Det är ett pedagogiskt arbete att anpassa, tillgängliggöra och utmana varje barn utifrån barnets behov.

Under skolåren, från förskoleklass till årskurs nio, ska varje elev få möjlighet att utveckla sitt språk i olika sammanhang, genom en variation av texter, olika sätt att berätta, förstå genrer och få en vidgad förståelse, såväl för sig själv som för andra. Språk handlar om identitet; att få uppleva mening och känsla av att ingå är identitetsstärkande. Att själv kunna formulera sig, förstå det som är skrivet, själv kunna använda ord och göra sin stämma hörd samtidigt som man kan lyssna till vad andra tänker, känner och tycker.

Var en nyfiken förälder

Som förälder kan ni bekräfta ert barns lärande genom att visa er nyfikna. Fråga öppet och ställ frågor som riktar sin in mot skolans innehåll:

  • Berätta om ett ord du upptäckt idag?
  • Berätta om något du fått lyssna till?
  • Berätta om något du har läst?
  • Hur gör du för att förstå?
  • Hur gör du när du läser?

Att bekräfta barnets lärande handlar också om att lyssna till vad de har att berätta; Så många saker ni får lära er i skolan. Det är viktiga saker som du berättar om.Nyfikenheten stärker skolans innehåll.

Läs högt!

Det är frestande att uppmana föräldrar att högläsa för sina barn och tonåringar. Barn älskar sina föräldrars röster och det ni berättar och visar dem. Med högläsningen kan också läxan bli begriplig.

Det är stor skillnad mellan talat språk och uppläst språk. Högläsningen erbjuder en bro från talspråk till skriftspråk. Att få vila på sin förälders arm och tillsammans med föräldern öppna textvärldar är ett lässtöd in i äventyret. Precis som då du lärde ditt barn att cykla, äta med kniv och gaffel eller stå på händer.Allt är språk. Vi kan alltid lägga till ord. Generöst ge fler. Ett läsår har börjat!

 

Anne-Marie Körling

Lärare, författare och tidigare Sveriges läsambassadör – nu medverkande i #väckboken Kulturrådet

This entry was posted in 90 sekunders högläsning, Föräldramötet, Litteratur och läsning, Väck läshungern and tagged . Bookmark the permalink.

63 Responses to Varsågoda: Körlings föräldrabrev om läsning 2019

  1. Helena Svensson says:

    Hej!
    Jag tar gärna dela brevet, det förklarar på ett trevligt sätt vikten av kunskap kring ord.

  2. Anna Sjöström says:

    Tack för att du delar med dig av dina kloka ord! Tar tacksamt emot ditt brev.

  3. Yvonne Lööw-Olebark says:

    Hej!
    Önskar pdf på detta välformulerade brev.

  4. Camilla Sjökvist says:

    Jag vill gärna ha brevet. Tack, Camilla

  5. Helen Norberg says:

    Tack för erbjudandet!

  6. Håkan Widarsson says:

    Mycket bra text kring läsning, tar tacksamt emot ett brev i pdf-format.

  7. Christine Landin says:

    Hej!

    Önskar gärna få ovan brev i pdf-format. Mycket bra!!!!
    Vänliga hälsningar
    Lärarbibliotekarie och speciallärare
    Christine Landin ( http://www.angsdalsbiblioteket.se – har dokumenterat mina senaste läsprojekt med all personal på denna blogg-
    dessa läsprojekt har jag drivit under 16 år på Ängsdals skola )

  8. Marleen Siegård says:

    Skicka,gärna brevet i pdf. Tack på förhand!

  9. Christina Claeson says:

    Jag tar gärna denna text som pdf.
    Det känns angeläget att kunna presentera detta för föräldrarna.

  10. Åsa Johansson says:

    Hej
    Jag skulle väldigt gärna ha brevet i PDF form
    Tack på förhand

  11. Anna-Karin Åkerlund says:

    Vi tar gärna emot ditt brev.
    Mvh A-K Åkerlund

  12. Carina Bergström says:

    Vill gärna ha brevet i pdf.

  13. Elisabet Schönberg says:

    Så generöst! Ett himla bra innehåll gällande läsning som jag gärna tar emot. Tack för besöket i Sig… Strängnäs härom veckan förresten!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *