-
TANKAR FÖR DAGEN P1
KRÖNIKOR
Om PISA och helvetesgapet att inte kunna läsa
Om skärmstopp och den viktiga ögonkontakten
Det räcker inte att säga att vi är en läsande skola
Så försvinner elevernas rädsla för att göra fel
Om högläsning på ett främmande språk
På rasten är han kung, i klassrummet ”dum i huvudet”
Livsviktigt med böcker för att barnens fantasi ska flöda fritt
Att banna en bok är att banna ett barn
Vetgirigheten får eleven att låna böcker från översta hyllan
Alla elever lyssnar uppmärksamt trots att de inte förstår ett ord
Läs gärna porträttet i Läraren Här
BÖCKER JAG LÄST dec 2023 aug 2024
Just nu: Tidens smala näs av Sven_Eric Liedman (omläsning) a
Böcker jag läst under januari – aug 2024
- Lagercrantz, Rose och Rebecka (2024) Tre kompisar och en bästis, Bonnier Carlsen
- Lundell, Ulf (2023) Vardagar 9, Wahlström & Widstrand
- Sjögren, Lennart (2024) Regnbågen, Albert Bonnier Förlag
- Nilsonne, Åsa (2024) Fru Gregorius, Natur och Kultur
- Kalmaru, Walter (2023) Det stora sveket, berättelsen om skyddsnätet som inte fanns, Ordfront förlag
- Carlberg, Ingrid (2011) Pillret, Norstedts förlag
- Lundell, Ulf (2024). Vardagar 11, Wahlström & Widstrand
- Kuang, Rebecca F (2024): Yellowface, Albert Bonnier Förlag
- Lunde, Maja (2024): Vindmakaren, Bonnier Carlsen
- Ekerwald, Carl-Göran (2023) Fördelen med att bli gammal, Karneval förlag
- Ekerwald, Carl-Göran (2021): Det som inte finns, Karneval förlag
- Lundell, Ulf (2023): Vardagar 8. Wahlström & Widstrand Förlag.
- Mikosch, Claus (2024): Lilla Buddha söker lycka, Akt Förlag.
- Rushdie, Salman (2024): Kniv. tankar efter ett mordförsök. Albert Bonniers Förlag
- Tyson, Runi (2023): Bildning Fantasi Revolt, Balder Essä.
- Liedman, Sven-Eric (2024): Tidens smala näs, tankar i en vilsegången tid, Albert Bonniers Förlag.
- Gospodinov, Georgi (2024): Tidstillflykt. Esatz
- Lehane, Dennis (2023). Hatets hjärta. Bookmark förlag.
- Tremblay, Lise (2024) Driftens väg. Rámus Förlag
- Wynne, Clive (2019). Hundens kärlek. Natur och Kultur Förlag AB.
- Unge, Christian (2022) En del av allt. Mondial förlag.
- Bergenholtz, Björn.(2024) Katterna som försvann. RabénSjögren Förlag.
- Silberstein, Margit. (2024) Hand i hand med barnen till Treblinka. Berättelsen om Janusz Korczak. Albert Bonnier Förlag AB:
- Lerin, Lars. (2024) En liten konstnär. Natur och Kultur förlag AB.
- Vulovic, Frank Jimmy. (2020) Bokstavskamp. Essäer om läsning, litteratur och klass. Epikosmedia.
- Norlin, David. (2024). Vikarien. Weyler Förlag AB.
- Sarsour, Amer (2024) Medan vi brinner. Norstedts förlag AB
- Pettersson, Lena (2024). Skuldsatt. Om hur obetalda lån blev en lysande affärsidé. Norstedt förlag AB.
- Hilton, Johan (2024). Den sista teaterdirektören, Berättelsen om Benny Fredriksson. NaturKultur förlag AB.
- Tegnell, Anders (2024). Tankar efter en pandemi – och lärdomar inför nästa. Natur och Kultur förlag.
- Collodi, Carlo (1988) Pinocchio.Bonniers Förlag AB.
- Trabucco Zerán, Alia. (2022): Rent hus, Wahlström & Widstrand AB
Böcker jag läser under december 2023:
- Törnqvist, Marit, Sköldpadda och jag, 2023
- Lerin, Lars: Lofoten, 2023
- Kroon, O: Vitsippor och Pissråttor, 2023
- Boyacioglu, D: Daniels bok, 2023
- Unga författare: Skräck. Avsky. 2023
- Nilsson/Eriksson: När vi var ensamma i världen
- Lundgren/Jönsson: Lugo och Lill önskesnön, 2023
- Nutti, E-M: Kaffe med mjölk, 2022
- Rishoi, I H: Historien om Fru Berg, 2011
BÖCKER
Barnböcker utgivna på Rabén & Sjögren
I antologier:
Redaktör för LÄSVÄRLD, En Bok För Alla
- LÄSVÄRLD – Pruttar, bråk och framkalas
- LÄSVÄRLD – Tappade tänder, monster och myror år 6-9
- LÄSVÄRLD – Hajpen, lögnerna och livet
Pedagogisk litteratur
- Pojkars läsning och lärande, 2023
- Väck läslusten i skolan, 2022
-
Senaste blogginläggen:
- Högläsargåvan 01/10/2024
- Skärmtid – ett blogginlägg jag önskar jag aldrig behövde skriva 02/09/2024
- Lära från nollpunkten 29/08/2024
Kategorier
Arkiv
Svar till inllägget ovan detta inlägg.
Tack, Anne-Marie det tycker jag låter bra. Problemet är ju att människor i allmänhet tycker att de/vi kan ställa diagnos på barn hur som helst, men en diagnos kan man bara få/skall man bara få efter en riktig utredning helst på en barnneuorologisk klinik. Inte ger vi barn som haltar eller ser dåligt diagnoser som lekmän ”den där har nog en lätt cp-skada” eller ”hon har nog begynnande ögonsjukdom” till exempel. Utan diagnos, utan utredning så kan man inte veta hur man skall möta ett barn med add/adhd (om man inte haft ett exakt likdant barn tidigare). Exempel: Om jag som mamma och lärare (inte specialpedagog, men som jobbat med barn i synliga funktionhinder under flera år)som ser mitt barn hela dagarna alla lov och eftermiddagarna, inte förstår och inte kan se hur jag kan hjälpa henne, hur skall då en lärare utan hjälp av utredning och diagnos kunna se och förstå mitt barn, när läraren förutom mitt barn har 20-25 andra barn med olika behov, svårigheter som lättheter. Nej, problemet är att många lärarhögskolor fortfarande inte förstår vikten av att utreda och diagnostisera barn som har särskilda behov, det är en stoppkloss för många barn, en av orsakerna till att så många familjer med npf fortfarande mår så dåligt. Vet du jag var moderator på en paneldebatt i Lidköping för någon vecka sedan. Politikerna, som ville väl, hade många sätt att lösa svårigheter som barn npf och deras föräldrar ställs inför. Jag ställde därför en fråga till de 20 föräldrar (med barn som har npf) som fanns i publiken. ”Hur många av er tycker att ert barn har en bra skolgång”. Ingen hand räckte upp. Man skulle kunna tolka det till att föräldrarna var ovanligt griniga och besväliga föräldrar (som föräldrar till barn som har npf ofta upplevs) eller så skulle man kunna tolka det som att pedagogerna är väldigt dåliga. Eller så skulle man (som jag föredrar att tolka det) kunna tolka det till att det är så oerhört svårt att lyckas i samarbetet och med hjälpen till barn med npf så att det faktiskt är så det ser ut för väldigt många familjer med npf – därför är utredningen och diagnosen så oerhört viktig – för att vi, som inte har npf skall ha en möjlighet att förstå. Ursäkta för långt inlägg.
Ursäkta inte – bra att du uppmärksammade mig… det tackar jag för. Jag har den mycket djup respekt för människan, och allas våra rättigheter. Min människosyn är inkluderande… A-M
ursäkta mig, jag la texten på fel ställe så nu har du samma text på två ställen. Du får gärna ta bort den texten som ligger här om du vill. Malene