Quoating:
The dogmas of the quiet past
is inadequate to the stormy present
The occation is piled high with difficulty
and we must rise with the occasion
So we must think anew
and act anew
we must disethrall ourselves …
Abraham Lincoln 1862
Quoating:
The dogmas of the quiet past
is inadequate to the stormy present
The occation is piled high with difficulty
and we must rise with the occasion
So we must think anew
and act anew
we must disethrall ourselves …
Abraham Lincoln 1862
Inlägg som berör samma teman:
Kommentarer är stängda.
Om PISA och helvetesgapet att inte kunna läsa
Om skärmstopp och den viktiga ögonkontakten
Det räcker inte att säga att vi är en läsande skola
Så försvinner elevernas rädsla för att göra fel
Om högläsning på ett främmande språk
På rasten är han kung, i klassrummet ”dum i huvudet”
Livsviktigt med böcker för att barnens fantasi ska flöda fritt
Att banna en bok är att banna ett barn
Vetgirigheten får eleven att låna böcker från översta hyllan
Alla elever lyssnar uppmärksamt trots att de inte förstår ett ord
Läs gärna porträttet i Läraren Här
Just nu: Tidens smala näs av Sven_Eric Liedman (omläsning) a
Böcker jag läst under januari – aug 2024
Böcker jag läser under december 2023:
Barnböcker utgivna på Rabén & Sjögren
I antologier:
Redaktör för LÄSVÄRLD, En Bok För Alla
Pedagogisk litteratur
”Vackra ögon rullar över dessa rader”.
HAD I the heavens’ embroidered cloths,
Enwrought with golden and silver light,
The blue and the dim and the dark cloths
Of night and light and the half light,
I would spread the cloths under your feet:
But I, being poor, have only my dreams;
I have spread my dreams under your feet;
Tread softly because you tread on my dreams.
W.B. Yeats (1865–1939)
Varje dag sprider våra elever sina drömmar för våra fötter var försiktig var du trampar så du inte krossar några drömmar.