Lgr 11: Ta kursplanerna som de är!

Ta emot kursplanerna och läroplan! Gör inget med dem. Jag menar bryt inte ned någonting, konstruera inget lokalt dokument som blir ett slags kvitto på att vi gör något med våra läroplaner och kursplaner. Jag prövade att genomföra en lektion och tog ett VAD och förklarade med ett HUR. Det var enkelt. Befriande enkelt.

Mitt förslag är att vi nu tar emot dessa kursplaner och börjar omsätta dem med massor av HUR. Vi ska visa att vi kan! Och alla fantastiska HUR ska vi sedan dela med oss av, generöst, de goda undervisningarna ska delas inom och utanför skolan. Om vi tänker att vi är lärare – och att vi har Lgr 11 i omsättaruppdrag – så ska vi visa hur vi gör. Vår närhet till eleverna ska vi lärare förvalta.

Men detta måste vi göra:

  • Ha läroplan och kursplaner som aktiva dokument – dvs – VI SKA ALLTID HA LGR 11 MED OSS! Skapar trygghet, innehåll, gemenskap och vi talar samma språk med alla som är i och utanför skolan.

Vi ska inte ha lokala varianter. Vi ska ha en läroplan och mängder av kursplaner! Vi ska ha gemenskap i våra dokument. Det torde vara det stora uppdraget med implementeringen:

Gemenskapen i Lgr 11.

Det här inlägget postades i Styrdokumenten och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

4 svar på Lgr 11: Ta kursplanerna som de är!

  1. Monica skriver:

    Ser nu fram emot implementeringen av den nya läroplanen och de nya kursplanerna. Blir som du förskräckt över att alla lärare inte har sin läroplan med sig utan den finns i en bokhylla som de i bästa fall vet var de ska hitta. Hoppas också att det inte blir så att lärare runt om i landet ska lägga ner åtskilliga timmar på att bryta ner den nya läroplanen i lokala varianter.

  2. Anne-Marie Körling skriver:

    onödigt jobb och felförstått uppdrag – vi har uppdrag att omsätta, genomföra och utveckla HUR. Det ska bli spännande att göra detta. Om vi sätter oss ned och bryter ned – oavsett vad – så är det ett totalt missförstånd. Omsätt torde vara ordet för uppdraget! A-M

  3. Plura skriver:

    Och skulle jag lägga till, de delar av nya skollagen som direkt påverkar undervisningen. Skollagen är det yttersta styrinstrument med krav på mål i undervisningen inom valda del. Ta bra lagkravet på IUP och skriftliga omdömen i grundskolans 10 kapitel. Och hela 3 kapitlet om Barns och elevers utveckling mot mål.

    Så klipp ut det som är viktigt och lägg det tillsammans med Lgr11. Plura

  4. Morrica skriver:

    ”Vi ska ha gemenskap i våra dokument”

    Jag undrar om någon någonsin någonstans sagt något tillnärmelsevis lika vackert om styrdokumenten? Hade jag haft tålamod till korsdygn hade jag broderat det på en kudde som fått en hedersplats i mina poesifönster!

    Tack för den formidabla formuleringen!

Kommentarer är stängda.