– Jag behöver inte läsa, sa eleven

Det har hänt mig vid flera skolor där jag undervisat och haft tjänst att några elever kan säga att de inte behöver läsa eftersom de får lyssna istället. När jag sedan inkluderar dem i lässituationer kan jag ifrågasättas av lärare som, med omsorg om elevernas behov, söker hindra mig att också ge dem uppdrag att läsa. Men en insats är inte insatsen. Undervisningen är och förblir resursen.

Jo, de får traggla, ljuda och pröva att läsa trots att de lyssneläser.

Jag beskriver hur jag tänker i följande krönika. 

Läs och fundera.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vänligen och Hej HOPP!

Anne-Marie Körling

Det här inlägget postades i Anpassning, Ansvaret, Barns rättigheter och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.