Det är spännande undervisningar om vi vågar oss på att vara så nära vårt språk. För hur nära står vi begreppen? Hur nära är vi egentligen. Vad betyder stå ut? Hur är det att ligga lågt? Och sitta på kunskapen – vad är det vi gör? Alla dessa rumsliga uttryck. Hur förstår vi dem?
KONTAKT:
korlingsord@gmail.com
JAG LÄSER:
Böcker jag läser under januari 2024
- Trabucco Zerán, Alia: Rent hus, Wahlström & Widstrand, 2022
Böcker jag läser under december 2023:
- Törnqvist, Marit, Sköldpadda och jag, 2023
- Lerin, Lars: Lofoten, 2023
- Kroon, O: Vitsippor och Pissråttor, 2023
- Boyacioglu, D: Daniels bok, 2023
- Unga författare: Skräck. Avsky. 2023
- Nilsson/Eriksson: När vi var ensamma i världen
- Lundgren/Jönsson: Lugo och Lill önskesnön, 2023
- Nutti, E-M: Kaffe med mjölk, 2022
- Rishoi, I H: Historien om Fru Berg, 2011
BOK: Pojkars läsande och lärande. 2023
Min nya bok Pojkars läsande och lärande (2023) utkom den 10 augusti 2023.
Tidningen Läraren: I varje stökig pojke finns en vetgirig elev
BÖCKER
Barnböcker utgivna på Rabén & Sjögren
I antologier:
Redaktör för LÄSVÄRLD, En Bok För Alla
- LÄSVÄRLD – Pruttar, bråk och framkalas
- LÄSVÄRLD – Tappade tänder, monster och myror år 6-9
- LÄSVÄRLD – Hajpen, lögnerna och livet
Pedagogisk litteratur
- Pojkars läsning och lärande, 2023
- Väck läslusten i skolan, 2022
KRÖNIKOR
Jag är krönikör i tidningen Vi Lärare. Läs mina krönikor där:
Om PISA och helvetesgapet att inte kunna läsa
Om högläsning på ett främmande språk
På rasten är han kung, i klassrummet ”dum i huvudet”
Livsviktigt med böcker för att barnens fantasi ska flöda fritt
Att banna en bok är att banna ett barn
Vetgirigheten får eleven att låna böcker från översta hyllan
Alla elever lyssnar uppmärksamt trots att de inte förstår ett ord
Läs gärna porträttet i Läraren Här
-
Senaste blogginläggen:
- Anders Tegnell om barndomens läsning 18/03/2024
- Idé: Läsa från förskola till årskurs nio 26/02/2024
- Lärarna förmedlar ögonblicksbilder till vårdnadshavarna 02/02/2024
Kategorier
Arkiv
Just så är det. Vi skall prata TILL barnen men frågan är om barnen alltid förstår VAD vi säger. Min erfarenhet är 6-7 åringarna.
Att lära känna förskolans/livets kodspråk är inte det lättaste. Barnen gör som den vuxne och kamraterna gör, utan att riktigt förstå.
Det är oerhört viktigt att via det enkla verbala och/eller det visuellt tydliga, kunna åskådliggöra ord och företeelser som vi använder oss av i vårt vardagliga samtal med barnen.
Jag vet att barnen smånigom lär sej, även utan närmare förklaringar men jag vet också att barnets trygghetskänsla växer i snabbare takt ju tydligare vi vuxna är i våra ordval.
Jag berättar så gärna om de misstag som lärt mej att bli tydlig. Inte bara ett misstag har jag gjort.Nej många, många. Här ett par ex. Om ngn vuxen besökt förskolan och ställt frågan om vad ”torget” beyder och barnet visat sej okunnig. Eller vad den ”fria aktiviten” betyder….om vi varit på väg till ngt nytt ställe och barnet inte har förstått vad som väntar där.
Det kräver en krokigare väg i undervisningen. Men allt känns långt mycket bättre om jag som pedagog vet och märker att barnet förstår sin vardagsmiljö. Att barnet sedan kan överföra sin kunskap till kamrater i ett sammanhang utanför skolan, gör förstås saken ännu bättre.
Kan jag då säga att barnets kunskap sprider sej som ringarna på vattnet?!!!? Men vad betyder det då? Jo. om du står på stranden ock kastar en sten……..!!!!!!