Stå ut, ligga lågt, sitta på

Det är spännande undervisningar om vi vågar oss på att vara så nära vårt språk. För hur nära står vi begreppen? Hur nära är vi egentligen. Vad betyder stå ut? Hur är det att ligga lågt? Och sitta på kunskapen – vad är det vi gör? Alla dessa rumsliga uttryck. Hur förstår vi dem?

Det här inlägget postades i Ordförrådet. Bokmärk permalänken.

Ett svar på Stå ut, ligga lågt, sitta på

  1. mie skriver:

    Just så är det. Vi skall prata TILL barnen men frågan är om barnen alltid förstår VAD vi säger. Min erfarenhet är 6-7 åringarna.
    Att lära känna förskolans/livets kodspråk är inte det lättaste. Barnen gör som den vuxne och kamraterna gör, utan att riktigt förstå.
    Det är oerhört viktigt att via det enkla verbala och/eller det visuellt tydliga, kunna åskådliggöra ord och företeelser som vi använder oss av i vårt vardagliga samtal med barnen.
    Jag vet att barnen smånigom lär sej, även utan närmare förklaringar men jag vet också att barnets trygghetskänsla växer i snabbare takt ju tydligare vi vuxna är i våra ordval.
    Jag berättar så gärna om de misstag som lärt mej att bli tydlig. Inte bara ett misstag har jag gjort.Nej många, många. Här ett par ex. Om ngn vuxen besökt förskolan och ställt frågan om vad ”torget” beyder och barnet visat sej okunnig. Eller vad den ”fria aktiviten” betyder….om vi varit på väg till ngt nytt ställe och barnet inte har förstått vad som väntar där.
    Det kräver en krokigare väg i undervisningen. Men allt känns långt mycket bättre om jag som pedagog vet och märker att barnet förstår sin vardagsmiljö. Att barnet sedan kan överföra sin kunskap till kamrater i ett sammanhang utanför skolan, gör förstås saken ännu bättre.
    Kan jag då säga att barnets kunskap sprider sej som ringarna på vattnet?!!!? Men vad betyder det då? Jo. om du står på stranden ock kastar en sten……..!!!!!!

Kommentarer är stängda.