Det långsamma pedagogiska uppbyggandet

– Du tänker väldigt noggrant på varje detalj, sa någon som besökte mig i klassrummet.

Ja, så är det. Jag tänker på varje detalj. Hur pennorna ska finnas tillgängliga, hur böckerna ska ordnas, hur sofforna ska stå. Jag vet varför och vad. Tillsammans med eleverna bygger vi upp ett hur. Innehållet i lektionerna byggs upp på samma sätt. Det finns ett innehåll, det finns ett syfte och hur det ska göras bygger jag upp tillsammans med eleverna. Det tar tid att utveckla ett lärande för alla. Det tar tid att inkludera eleverna i ansvar och gemenskap. Det tar tid att skapa den ordning som vi kan komma överens om och som inte handlar om fostran och för styrande hand. Jag ser inte på pedagogiken med fostransögon. Allt av arbete tar tid. Och den tiden är pedagogisk.

Därför måste lärarna få möjlighet att integrera nya reformer och nya idéer i olika takt. Det kan ingen annan än lärare göra och det tillsammans med eleverna.

Det här inlägget postades i Läraryrket och lärarrollen. Bokmärk permalänken.

2 svar på Det långsamma pedagogiska uppbyggandet

  1. Monika Bergeås skriver:

    Hej.
    Dina tankar och erfarenheter är alltid intressanta. Jag förstår att det tar tid och jag befinner mig i början. Jag har sett målet, jag vet hur jag vill ha det men har svårt att frigöra mig från gamla föreställningar om hur det borde vara. Just nu har jag en alltför stor klass i ett för litet klassrum. Det känns trångt och svårt, men jag har beslutat mig för att sluta tänka;nästa gång, nästa klass. Det är dags nu, men jag vet inte riktigt var jag ska börja.

    Jag blir nyfiken på hur du börjar skola in en ny klass? Vad lägger du fokus på? Kan du berätta lite (medan jag väntar på att din bok kommer med posten…)?

  2. Anne-Marie Körling skriver:

    Oj, det är svåra frågor. Jag brukar göra en liten research och sedan börjar jag tala med eleverna om hur vi ska bygga upp verksamheten ihop. Det tar tid men är mycket viktigt. A-M

Kommentarer är stängda.