Titta på elevarbeten ur ett henperspektiv

Vi skulle använda oss av de pedagogiska diskussionerna kring elevarbeten och med fördel  diskutera dem utifrån ett henperspektiv. Vad ser vi av lärande. Inte vad ser vi av pojkens arbete eller flickans. Jag tror vi skulle lyfta fram oväntade saker ur de flesta arbeten vi diskuterar. En sak vi måste diskutera är varför det är så viktigt att identifiera könet bakom arbetet?

Det här inlägget postades i Kommunikationen. Bokmärk permalänken.

Ett svar på Titta på elevarbeten ur ett henperspektiv

  1. Katharina Andersson skriver:

    Bra fråga A-M, den frågan är lika bra vad gäller det nyfödda barnet eller den gamla människan på åldringsvården. Har det någon betydelse för det vi ska göra med varandra som människor om vi har det ena eller det andra könet? När är det i så fall viktigt? Behandlar vi varandra olika beroende på kön?
    Tack för frågan, nu fortsätter jag och skriver på avhandlingen om pojkars skrivande.

Kommentarer är stängda.