Vi skulle använda oss av de pedagogiska diskussionerna kring elevarbeten och med fördel diskutera dem utifrån ett henperspektiv. Vad ser vi av lärande. Inte vad ser vi av pojkens arbete eller flickans. Jag tror vi skulle lyfta fram oväntade saker ur de flesta arbeten vi diskuterar. En sak vi måste diskutera är varför det är så viktigt att identifiera könet bakom arbetet?
KONTAKT:
korlingsord@gmail.com
Detta läser jag:
- Ekman, Kerstin. 2023. Min bokvärld. Bonniers.
- Karinsdotter, Emma. 2023. Ovetenskapliga studier. Bonnier Carlsen
- Carlberg, Ingrid. 2023. Marionetterna. Norstedts Förlag AB
BOK: Pojkars läsande och lärande. 2023
Min nya bok Pojkars läsande och lärande (2023) utkom den 10 augusti 2023.
Tidningen Läraren: I varje stökig pojke finns en vetgirig elev
BOK: Var är bebisen?
Min text har blivit till bild genom
KRÖNIKOR
Jag är krönikör i tidningen Läraren. Läs mina krönikor där.
Om högläsning på ett främmande språk
På rasten är han kung, i klassrummet ”dum i huvudet”
Livsviktigt med böcker för att barnens fantasi ska flöda fritt
Att banna en bok är att banna ett barn
Vetgirigheten får eleven att låna böcker från översta hyllan
Alla elever lyssnar uppmärksamt trots att de inte förstår ett ord
Läs gärna porträttet i Läraren Här
-
Senaste blogginläggen:
- Läsfrämjande innehåll i undervisningen (för samtliga årskurser) 28/11/2023
- Mer lästid i skolan 23/11/2023
- Högläsning och självständig läsning 09/11/2023
Kategorier
Arkiv
Bra fråga A-M, den frågan är lika bra vad gäller det nyfödda barnet eller den gamla människan på åldringsvården. Har det någon betydelse för det vi ska göra med varandra som människor om vi har det ena eller det andra könet? När är det i så fall viktigt? Behandlar vi varandra olika beroende på kön?
Tack för frågan, nu fortsätter jag och skriver på avhandlingen om pojkars skrivande.