Lektionsförslag: Gör ihop, gör ihop, och sedan två och två, läs upp, lek med orden i rummet, skratta och gör själva. Prata hela tiden om det ni gör och skapar.
Ta en mening, en kort, skriv fyra olika meningar utifrån den.
Jag väljer min högst aktuella mening: Jag bakar bröd. Jag kommer nu skapa fyra meningar med ett tydligt innehåll, ett underligare innehåll, ett självklarare innehåll och ett diffusare innehåll.
tydligare, underligare, självklarare eller diffusare
Jag bakar bröd.
Tydligare: Jag bakar med rågmjöl, honung, salt för att resultatet ska bli ett ätbart matbröd som ska serveras till soppa.
Underligare: Jag har rört ihop en sörja som luktar väldigt illa och som säkerligen resulterar i några slags studsbollar för leksugna.
Självklarare: Jag kan baka bröd, alltså bakar jag bröd, och innehållet är friskt rågmjöl från självklara odlare i närheten av mitt hem.
Diffusare: Tveksamt egentligen, om jag rör ihop det här grejorna och de får fyllas med bubblor och resultera i någon slags form, troligtvis men ytterst osäkert är om det någonsin kommer att kunna kallas för något ätbart som en limpa.
Jag gör en till. Jag väljer meningen
Snart är det vår.
Jag ska skriva nya meningar utifrån dessa ord:
hemskare, sorgligare, gladare
Hemskare: Snart, mycket snart, om vi blundar och håller varandra i händerna, kommer den där hemska och läskiga våren som alla talar om.
Sorgligare: Snart, jag vet inte hur jag ska berätta, det är så sorgligt, mina tårar rinner och jag känner hur jag helst vill gå undan och gråta ut, för det är så här att snart är det vår.
Gladare: Snart, trallala, och jag jublar och blir så lycklig, kommer den vackraste våren någonsin, snart kommer våren! Med den ett lyckligt vårskrik!
Jag kollar igenom din blogg.
Jag kollar igenom lektionsidéerna och förslagen på din fantastiska blogg, dels för att få inspiration och dels för att utveckla mina egna lektionsupplägg.
Som sagt; tack för inspirationen.
Pingback: Fredrik (fredrikarboga) | Pearltrees