Då jag kom till det av Lärarförlaget anordnade releasefesten för boken Läraren inom mig klev jag in i min egen text. Hela salen var fylld av handskrivna blädderblocksark med citat. Nästan som jag själv gjorde som lärare bland eleverna. De fick texten i rummet.
Jag bad förlaget om alla arken. Ville behålla dem. Ha dem hemma. På något vis är det någon annans text. Den som valt ut citaten berättar om sin läsning av boken. Det är läsarens citat jag vill behålla. Här är ett annat möte med min bok; genom de frågor som ställs syns ett annat perspektiv. Jag tycker det här är intressant.
Detta är citaten:
”Läraryrket tar mycket lång tid att lära sig och jag ser mig själv som lärande hela tiden. Jag är beredd på smärtan att se min undervisning i ljuset där perspektivet är elevens.” s. 184
”Det får ta tid. Det kommer ta tid. Och jag har pedagogiskt tålamod. Ett tålamod som kommer att prövas men ett tålamod jag inte tänker överge.” s. 73
”Vi ska återföra proven till undervisningen. Tala om dem.” s. 216.
”Jag undersöker skillnader.” s. 150.
”Genom att vara saklig och spegla elevens lärande lockas eleven till ett eget utforskande och till fortsatt lärande.” s. 121
”Vi måste häva skammens rörelse och förflyttning i skolan genom att lära oss om den och diskutera den i pedagogiska samtal eller under välutbildade handledares ledning.” s. 98
”Det är föreställningarna vi skapar runt vår oförmåga som är farliga. Rädslan för att bli avslöjad som den som inte kan. Skammen att vara utanför.” s. 215
”Självständighet handlar om relation.” s. 193
”Att uppleva att man inte är accepterad för den man är och med de kunskaper man har är skrämmande.” s. 78
”Att ge feedback handlar om att ge tillbaka det eleven har givit.” s. 195
”Jag får inte överge min relation till innehållet.” s. 178
”Jag har under lång tid och med mycket möda sökt mig bort från mitt personliga tyckande till förmån för det sakliga språk jag har i min profession och i mina styrdokument.” s. 197
”Skolans innehåll behöver ramas in om och om igen.” s. 163
”Jag är personlig, men inte privat. Sakligheten skyddar eleverna från det.” s. 133