Felsök, åtgärdsprogram och alla de andra

DSC_9144-1

Jag vill att alla ska få uppleva utveckling i skolan. Ofta och alldeles för ofta talar vi om de elever som behöver stöd. Och det ska vara så, alla ska få ha en värdig skolgång. Men vi kan inte bara tala om bristerna, åtgärdsprogrammen och för lite om alla andra och det varje elev kan.

Det talas för lite om varje elev. De som klarar uppnåendemålen ska ges möjlighet att sträva mot strävansmålen. För uppnåendemålen är inget annat än skolans lägsta uppdrag.Mål av detta slag behöver vi inte omnämna. Strävansmålen är det vi kan prata om.

Jag hör det här så ofta. Hur vi talar om de som inte klarar målen, men vi talar aldrig om alla i klassrummet. Det är en utvecklingsak. Skolan har en skola för varje enskild elev. En skola för alla!

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Barns rättigheter. Bokmärk permalänken.

1 svar på Felsök, åtgärdsprogram och alla de andra

  1. LenaA skriver:

    Hej A-M,
    Du har så rätt. Men det är så svårt. I min klass, år 2, ställs det höga krav på de elever som kan arbeta självständigt eftersom jag har några barn som inte klarar att arbeta på egen hand med i princip något alls. Det ställer till det i planeringen och mina ambitioner att alla barn ska få maxade utmaningar. Som det är nu är det ett evigt pusslande med hur vi ska arbeta för att det ska fungera alls. Barnen är urfina och toleranta men det känns inte särskilt juste. Jag tror inte att det jag beskriver är så ovanligt, tyvärr.
    /LenaA (ny, fin sida du har!)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.