I skola och samhälle kan ni läsa vår debattartikel om de allt hårdare tagen i svensk skola!
KONTAKT:
korlingsord@gmail.com
JAG LÄSER:
Böcker jag läser under januari 2024
- Trabucco Zerán, Alia: Rent hus, Wahlström & Widstrand, 2022
Böcker jag läser under december 2023:
- Törnqvist, Marit, Sköldpadda och jag, 2023
- Lerin, Lars: Lofoten, 2023
- Kroon, O: Vitsippor och Pissråttor, 2023
- Boyacioglu, D: Daniels bok, 2023
- Unga författare: Skräck. Avsky. 2023
- Nilsson/Eriksson: När vi var ensamma i världen
- Lundgren/Jönsson: Lugo och Lill önskesnön, 2023
- Nutti, E-M: Kaffe med mjölk, 2022
- Rishoi, I H: Historien om Fru Berg, 2011
BOK: Pojkars läsande och lärande. 2023
Min nya bok Pojkars läsande och lärande (2023) utkom den 10 augusti 2023.
Tidningen Läraren: I varje stökig pojke finns en vetgirig elev
BÖCKER
Barnböcker utgivna på Rabén & Sjögren
I antologier:
Redaktör för LÄSVÄRLD, En Bok För Alla
- LÄSVÄRLD – Pruttar, bråk och framkalas
- LÄSVÄRLD – Tappade tänder, monster och myror år 6-9
- LÄSVÄRLD – Hajpen, lögnerna och livet
Pedagogisk litteratur
- Pojkars läsning och lärande, 2023
- Väck läslusten i skolan, 2022
KRÖNIKOR
Jag är krönikör i tidningen Vi Lärare. Läs mina krönikor där:
Om PISA och helvetesgapet att inte kunna läsa
Om högläsning på ett främmande språk
På rasten är han kung, i klassrummet ”dum i huvudet”
Livsviktigt med böcker för att barnens fantasi ska flöda fritt
Att banna en bok är att banna ett barn
Vetgirigheten får eleven att låna böcker från översta hyllan
Alla elever lyssnar uppmärksamt trots att de inte förstår ett ord
Läs gärna porträttet i Läraren Här
-
Senaste blogginläggen:
- Anders Tegnell om barndomens läsning 18/03/2024
- Idé: Läsa från förskola till årskurs nio 26/02/2024
- Lärarna förmedlar ögonblicksbilder till vårdnadshavarna 02/02/2024
Kategorier
Arkiv
Kloka, kloka, ni!
Jag brukar säga att det knappt finns i förskolan/skolan barn i behov av särskilt stöd. Det är vuxna som har dessa behov. Inget fel eller ont om det, det gäller bara att lägga rätt kort på bordet, så att det rätta stödet kommer in till den behövande.
Älskade Sspirit – så väl du förstod oss. Det är vi som ska utvecklas runt barnet, eleven. Jag blir alltid så glad över dina ord. Ska bli spännande att träffa dig.//A-M
Säger du det?!
Jag begriper inte riktigt att jag ska träffa dig snart, snart, snart. Men det är du som är den Kloka, jag litar på dig. Jag är glad och otroligt tacksam.
Vi är människor. Och det blir vi ihop. //Anne-Marie
Jag håller med om det meningslösa med hårda tag och straff men undrar ändå lite vem du polemiserar så mot. Är det elever kan möta några konsekvenser av dåligt uppträdande? Är det att föräldrar är huvudansvariga för sina barns uppfostran?
Jag älskar dina synvändor och ditt sätt att nalkas alla dessa elever känns så härligt men kan inte en sådan här artikel leda till att man ska höja ribban för lärarna ännu mer?
Hej Jan, Jag tycker att man ska göra läraryrket tydligare. Jag tror på lärarens roll. Men jag tror också på möjligheterna att vara lärare och modell. Vi måste utbilda oss i mentalisering och lära oss förstå vårt värde. Jag är glad om artikeln blir underlag för diskussion. Vi ska höja ribban en aning tycker jag. Pedagogik är inte något enkelt och läraryrket är nog ett av de svårare yrken man kan ha. Men vi måste utveckla vårt yrke och sätta ramar för det. // Anne-Marie
Olika lärare, olika längder. Ribban är höjd för vissa, för andra ligger lågt. Vi måste nog hitta till något mellanläge, så att de flesta kan känna sig vinnare.
Jag tänker i termer av Vygotskij – att utveckling av läraryrket är samspelande med elever, tid, klassen, gruppen, individerna och samtiden, stoffet och läraryrket och dess läro-och kursplaner. Läraryrket måste röra på sig ständigt och gör så. //A-M
Håller med dig, A-M.
Egentligen tycker jag inte om att diskutera ”ribban” i samband med läraryrket
(möjligen är det bara skräddaren som har mycket mera att säga om ribban), då leker jag med den.