Skriftliga omdömentider

Det är skriftliga omdömentider. Det skrivs i alla skolor. Omdömen kallas det som lärare filar på i klassrum och lärarrum. Jag tror de flesta sitter ensamma och skriver. Jag tror många är stressade och pressade. Kanske man ska skaffa sig en samtalspartner och sitta ihop med en annan lärare så att man kan diskutera formuleringar och ställa spontana frågor. Jag tror många nyexaminerade lärare behöver stöd då de skriver sina första omdömen. Jag tror vi ska gå ihop, blir yrkestillsammans, adda varandra i processerna.

Skriv gärna om ni har frågor!

Det här inlägget postades i Formativ bedömning. Bokmärk permalänken.

Ett svar på Skriftliga omdömentider

  1. Marie E skriver:

    Det är svårt att skriva omdömen.
    I mitt arbetslag diskuterade vi det framtida. Vad ska vi skriva där? Ska vi lyfta fram mål ur det centrala innehållet, eller är det förmågorna eller ska vi skriva sociala framtidsmål?
    Eftersom det centrala innehållet måste gås igenom, är det då det ska ska vara framtidssyftande? Är inte det självklart att eleverna ska få det i framtiden?
    Många frågor, och vi kom inte fram till något. Vad tycker du?

Kommentarer är stängda.