Det sägs ofta att eleven ska träna för att bli bättre på än det ena än det andra. Eleven har brister i och eleven kan inte. Det måste till ett perspektivskifte – den att undervisningen ska ge eleven möjligheter. Om eleven utvecklas under lärarens undervisning och får lära sig mer och på fler sätt lämnas eleven inte ensam till den träning som ofta föreslås. Jag tycker det är att överge.
KONTAKT:
korlingsord@gmail.com
Detta läser jag:
- Ekman, Kerstin. 2023. Min bokvärld. Bonniers.
- Karinsdotter, Emma. 2023. Ovetenskapliga studier. Bonnier Carlsen
- Carlberg, Ingrid. 2023. Marionetterna. Norstedts Förlag AB
BOK: Pojkars läsande och lärande. 2023
Min nya bok Pojkars läsande och lärande (2023) utkom den 10 augusti 2023.
Tidningen Läraren: I varje stökig pojke finns en vetgirig elev
BOK: Var är bebisen?
Min text har blivit till bild genom
KRÖNIKOR
Jag är krönikör i tidningen Läraren. Läs mina krönikor där.
Om högläsning på ett främmande språk
På rasten är han kung, i klassrummet ”dum i huvudet”
Livsviktigt med böcker för att barnens fantasi ska flöda fritt
Att banna en bok är att banna ett barn
Vetgirigheten får eleven att låna böcker från översta hyllan
Alla elever lyssnar uppmärksamt trots att de inte förstår ett ord
Läs gärna porträttet i Läraren Här
-
Senaste blogginläggen:
- Hela familjen på elevens späda axlar 03/09/2023
- Bryt konsumtionsmönstret och läs om böcker 27/08/2023
- Svåra och lätta ord. Varför då? 14/08/2023
Kategorier
Arkiv
All forskning och erfarenhet visar att
1. elever utvecklas mer tillsammans med en eller flera kamrater än ensam.
2. de utvecklas då de ställs inför nya utmaningar.
3. utvecklas när kraven höjs kontinuerligt och relevant.
4. utvecklas när den inre motivationen är hög.
Så ska det vara. Undervisning sker i alla dessa elevaktioner. Läraren, eleven, eleverna och stoffet. Ihop. A-M
lyssna ,se och sen få kunskap är bra.
lyssna se och ta det svår först =)