Vi talar ofta om att eleverna ska vara, göras, bli motiverade. När eleverna är motiverade kan de lära sig. Men själva motivationen är inte ett gensvar på att eleverna lär sig utan mer att de är öppna på det som finns att lära i undervisningen. Själva lärandet måste vi också tala om. En motiverad elev lär sig. Men vad lär sig eleven? Hur vet vi det? Hur vet eleven det? Vad påverkades? Genom vad? Varför lärde sig eleven? Vad gjorde dig intresserad? Vad förändrades?
Här är jag. Hej HOPP!
-
Senaste blogginläggen:
- Faran med att benämna ord som svåra 2022-08-10
- Prestationernas gissel – att skynda att lära 2022-08-09
- En dag i elevens liv i skolan 2022-08-08
Kategorier
Korlingsord på Twitter
- Uppstart: Läs tillsammans. Ge ett gemensamt innehåll. Läs något högt. Samlas. Prata om det som hör ihop med skolan… https://t.co/LZkQPxHXux about 3 hours ago from Twitter Web App
Artiklar på andra ställen:
OM ATT STAVA RÄTT:
https://skolvarlden.se/artiklar/konsten-att-ratta-ratt-anne-marie-korling-om-att-utveckla-stavning
https://news.cision.com/se/gothia-kompetens/r/fran-stavfel-till-stavratt---ny-bok-av-anne-marie-korling,c3327044
https://www.svd.se/smartaste-sattet-att-retta-ett-stavfel
Arkiv
TOMAS TRANSTRÖMER:
"Uppdrag: Att vara där man är".Lev Vygotskij:
Talspråket är alltid begripligt för barnet; det uppstår ur ett levande umgänge med andra människor, det är en fullkomligt naturlig reaktion, barnets reaktion på vad som händer omkring det och berör det.