Insändaren i dagens Metro handlar om föräldrarnas medverkan i klassrummet ”Vi måste inse att våra barns skola är i kaos”. Denna sida av myntet kanske är lika viktig att diskutera. Klassföreståndaren fick efter en tid sluta i skolan! Det handlar mycket om det vi gör i klassrummet. Och där behöver vi lärare stöd, utmaningar och generositet i vår egna lärartillblivelse. Precis som eleverna behöver samma sak.
-
TANKAR FÖR DAGEN P1
KRÖNIKOR
Om PISA och helvetesgapet att inte kunna läsa
Om skärmstopp och den viktiga ögonkontakten
Det räcker inte att säga att vi är en läsande skola
Så försvinner elevernas rädsla för att göra fel
Om högläsning på ett främmande språk
På rasten är han kung, i klassrummet ”dum i huvudet”
Livsviktigt med böcker för att barnens fantasi ska flöda fritt
Att banna en bok är att banna ett barn
Vetgirigheten får eleven att låna böcker från översta hyllan
Alla elever lyssnar uppmärksamt trots att de inte förstår ett ord
Läs gärna porträttet i Läraren Här
BÖCKER JAG LÄST dec 2023 aug 2024
Just nu: Tidens smala näs av Sven_Eric Liedman (omläsning) a
Böcker jag läst under januari – aug 2024
- Lagercrantz, Rose och Rebecka (2024) Tre kompisar och en bästis, Bonnier Carlsen
- Lundell, Ulf (2023) Vardagar 9, Wahlström & Widstrand
- Sjögren, Lennart (2024) Regnbågen, Albert Bonnier Förlag
- Nilsonne, Åsa (2024) Fru Gregorius, Natur och Kultur
- Kalmaru, Walter (2023) Det stora sveket, berättelsen om skyddsnätet som inte fanns, Ordfront förlag
- Carlberg, Ingrid (2011) Pillret, Norstedts förlag
- Lundell, Ulf (2024). Vardagar 11, Wahlström & Widstrand
- Kuang, Rebecca F (2024): Yellowface, Albert Bonnier Förlag
- Lunde, Maja (2024): Vindmakaren, Bonnier Carlsen
- Ekerwald, Carl-Göran (2023) Fördelen med att bli gammal, Karneval förlag
- Ekerwald, Carl-Göran (2021): Det som inte finns, Karneval förlag
- Lundell, Ulf (2023): Vardagar 8. Wahlström & Widstrand Förlag.
- Mikosch, Claus (2024): Lilla Buddha söker lycka, Akt Förlag.
- Rushdie, Salman (2024): Kniv. tankar efter ett mordförsök. Albert Bonniers Förlag
- Tyson, Runi (2023): Bildning Fantasi Revolt, Balder Essä.
- Liedman, Sven-Eric (2024): Tidens smala näs, tankar i en vilsegången tid, Albert Bonniers Förlag.
- Gospodinov, Georgi (2024): Tidstillflykt. Esatz
- Lehane, Dennis (2023). Hatets hjärta. Bookmark förlag.
- Tremblay, Lise (2024) Driftens väg. Rámus Förlag
- Wynne, Clive (2019). Hundens kärlek. Natur och Kultur Förlag AB.
- Unge, Christian (2022) En del av allt. Mondial förlag.
- Bergenholtz, Björn.(2024) Katterna som försvann. RabénSjögren Förlag.
- Silberstein, Margit. (2024) Hand i hand med barnen till Treblinka. Berättelsen om Janusz Korczak. Albert Bonnier Förlag AB:
- Lerin, Lars. (2024) En liten konstnär. Natur och Kultur förlag AB.
- Vulovic, Frank Jimmy. (2020) Bokstavskamp. Essäer om läsning, litteratur och klass. Epikosmedia.
- Norlin, David. (2024). Vikarien. Weyler Förlag AB.
- Sarsour, Amer (2024) Medan vi brinner. Norstedts förlag AB
- Pettersson, Lena (2024). Skuldsatt. Om hur obetalda lån blev en lysande affärsidé. Norstedt förlag AB.
- Hilton, Johan (2024). Den sista teaterdirektören, Berättelsen om Benny Fredriksson. NaturKultur förlag AB.
- Tegnell, Anders (2024). Tankar efter en pandemi – och lärdomar inför nästa. Natur och Kultur förlag.
- Collodi, Carlo (1988) Pinocchio.Bonniers Förlag AB.
- Trabucco Zerán, Alia. (2022): Rent hus, Wahlström & Widstrand AB
Böcker jag läser under december 2023:
- Törnqvist, Marit, Sköldpadda och jag, 2023
- Lerin, Lars: Lofoten, 2023
- Kroon, O: Vitsippor och Pissråttor, 2023
- Boyacioglu, D: Daniels bok, 2023
- Unga författare: Skräck. Avsky. 2023
- Nilsson/Eriksson: När vi var ensamma i världen
- Lundgren/Jönsson: Lugo och Lill önskesnön, 2023
- Nutti, E-M: Kaffe med mjölk, 2022
- Rishoi, I H: Historien om Fru Berg, 2011
BÖCKER
Barnböcker utgivna på Rabén & Sjögren
I antologier:
Redaktör för LÄSVÄRLD, En Bok För Alla
- LÄSVÄRLD – Pruttar, bråk och framkalas
- LÄSVÄRLD – Tappade tänder, monster och myror år 6-9
- LÄSVÄRLD – Hajpen, lögnerna och livet
Pedagogisk litteratur
- Pojkars läsning och lärande, 2023
- Väck läslusten i skolan, 2022
-
Senaste blogginläggen:
- Högläsargåvan 01/10/2024
- Skärmtid – ett blogginlägg jag önskar jag aldrig behövde skriva 02/09/2024
- Lära från nollpunkten 29/08/2024
Kategorier
Arkiv
En guldstjärna vill jag dela ut till alla de som bidragit till en ökad satsning på elevvården i förslaget till ny skollag. Däremot tycker jag att vi borde prata mer om de ”kompetenta pedagogerna” som själva kan välja vilka åtgärder som passar deras elever. De behöver inga pekpinnar utan ge dem goda förutsättningar i form av ett gott samhälle och en satsning på barnen. Respekt visar man genom att stötta arbetet med att nå målen och inte genom att detaljstyra och förbruka syre på lösningar som länge använts i skolan.
Barbro, var är detaljstyrningen? Den som inte tror på föräldramedverkan använder andra metoder.
Anne-Marie, allt är inte lärarnas fel. Inte heller när det gäller bristande arbetsro och klasser man tappar kontrollen över.
Jag har de senaste åren mött allt fler föräldrar som anser att det är helt rimligt att deras barn får använda de andra barnen som övningsobjekt för ledaregenskaper och självförverkligande. Dessa föräldrar borde bli konfronterade med det orimliga i sin inställning och deras låt gå attityd i skolkontakter borde kunna bemötas med tvång. Tvångsdelen i Björklunds förslag blir nog inte mycket använt och ska det användas så fodras att skolan ställer upp på det helt för en ensam lärare mot föräldern som alltid använt sina vassa armbågar blir en ojämn match med fel vinnare. Alla berättelser om klasser som terroriserats av elev med förälderns goda minne och prioritering av annat än sitt barn talar ändå ett tydligt språk om att ibland behöver föräldern konfronteras rejält med ett mått av tvång bakom. Ett litet förslag kan då bli ett steg i rätt riktning.
Vi ska diskutera innehållet i det som vi gör och det som görs. Jag står oförtrutet på elevens sida – men inte på uppförandets. Vi kan ansvara för det i tid och rum. En elev får inte göras ensam utan förstå sin roll i kollektivet. Jag tror lärarna kan verka för detta. I detta fall tror jag på professionens styrka.
Jag ser professionens svaghet, då andra yrkeskategorier utan tvekan får öva upp sina vassa armbågar mycket bättre. Jag älskar mitt yrke och vill stärka professionen och jag trivs med den mjuka attityd vi oftast har till våra medmänniskor men jag har också mött de andra tuffare yrkeskategorierna.