Lärare – din vikt i guld!

Barn är i sin relation. En lärare kan vara allt för en elev i skolan. En lärare är genom sin närvaro, sina ögon, sina öron, sina berättelser och sitt förhållningssätt ovärderlig för en elev. Det betyder att läraren inte ska utan måste uppgradera sitt värde och utveckla sin människo- och kunskapssyn. En lärare kan rädda ett barn upp på en väg, skapa framtidstro och dra konturerna till något som kan betyda räddningen för en elev. Det kan vara så att läraren utan att ha en aning just i ett ordalag och en blick, en fråga och en stund räddar en elev från något som läraren absolut inte har en aning om.

Lärare är bland människor. Människor kommunicerar sina relationer. Lärare borde vägas på guldvåg. Varje dag vägas in. Varje dag få uttrycka sin syn på barnet. Och någon gång under livsyrkets resa få berättelsen om att just den där gången räddade just denna lärare en liten unge som vilset letade sig fram i snåren.

Därför påverkar också en lärare i sin frånvaro eller sin likgiltighet, eller sin ämnestillhörighet, eller in sin oförmåga att förstå ett barn! Därför är det så viktigt att vi ständigt påverkar läraryrket och utvecklar dialogen kring uppdraget. Om vi förstår vår betydelse som kommer vi kunna göra något märkligt med just den. Vi kan sträcka på våra ryggrader och därmed utgöra levande modeller för människor som växer upp.

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Läraryrket och lärarrollen. Bokmärk permalänken.

3 svar på Lärare – din vikt i guld!

  1. Magda skriver:

    Alltid lika inspirerande och tankeväckande att läsa dina tankar, A-M!
    Önskar dig en ljuvlig kanelbullsdag idag!
    /Magda

  2. sspirit skriver:

    ”Jag är en del av alla jag mött.”- Alfred Tennyson

  3. Anne-Marie Körling skriver:

    Tack Ni båda! //Anne-Marie

Kommentarer är stängda.