Att ”tagga” sin närvaro i elevernas arbetsböcker

Att "tagga" i elevernas böcker

Att "tagga" i elevernas böcker

Jag är noga med några saker då det gäller elevens processande arbete:

  • Datum: Det ska alltid vara ett datum. Detta datum tjänstgör en tidsmarkering vilket gör att vi tillsammans kan relatera till en slags utgångspunkt. Det är lätt att se utveckling och processer om man vet NÄR saker och ting tog sin början och hur det utvecklar sig från detta datum.
  • Då jag är i lärande process med eleverna noterar jag min närvaro – oavsett om jag i övrigt syns – jag taggar i barnens böcker med orden – Anne-Marie var här och så mitt datum.
  • Min närvaro syns oftast inte då den oftast är muntlig. Jag pratar och samtalar med eleven – samt högläser alltid elevens texter högt så att texten får en röst. Det är en stor bekräftelse att få sin text högläst. Jag lyssnar också mycket aktivt på mina elevers röster och uppläsningar.

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Barns rättigheter. Bokmärk permalänken.