Från en text till en annan – textrörlighet

Anne-Marie Körling letar efter något att äta och hittar en ask tändstickor...

Anne-Marie Körling letar efter något att äta och hittar en ask tändstickor...

Här är en text som rör sig. Så fort man lyfter upp den här asken så rör sig orden. Det är samma sak med en bok. Så fort man tar i en bok så rör sig texten.
Det är kanske inte riktigt så man tänker kring det rörliga textbegreppet. Det är ett mycket viktigt begrepp – Det rörliga textbegreppet – och just nu har jag lekt med det.
Däremot är det ingen lek att undvika att undervisa kring detta så otroligt viktiga begrepp. Det är läraren sak att utveckla en undervisning där texterna rör sig medvetet i klassrummet. För texter gör det – från en text till en annan text. Och jag tänker fortsätta fundera över denna rörlighet. Om jag är medveten om detta begrepp så märker jag det dagligen i klassrummet. Lättast kan man förstå denna rörlighet då man hör hur eleverna får idéer och uppslag då jag läser en bok. De kopplar ihop min höglästa text med något de själva har läst, upplevt eller funderat kring då de sett det på TV eller Film. Så lyssna uppmärksamt och medvetandegör det ni hör eleverna säga. Observera kopplingen! Rörligheten!


Anne-Marie,

som rör sig i takt med orden och vinkar till Caroline Liberg och Uppsala Universitet, som gjorde mig medveten och undersökande.

Det här inlägget postades i Värdegrunden och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.