Att stötta vid läsövergångar – från en bok till en annan

Iris Karlssons värsta sommarlov omslag

Elever läser serier. Bok efter bok läser de. De känner igen författarens sätt att skriva och de vet ungefär vad de ska få möta. Så en dag slutar boken och eleven har inget mer att läsa. Då kan man säga att eleven kan läsa om samma serie igen. Det är gott att läsa om böcker. Man ser nya världar och man upptäcker saker man inte upptäckte första gången.

Då eleven läst färdigt är eleven villrådig. Vet inte vilken bok eleven ska läsa. Det gäller att vara där med eleven och visa på mängder av böcker, högläsa delar ur de böckerna man föreslår och verkligen förstå att eleven lämnat något tryggt bakom sig för ett äventyr framför sig.

Det är därför högläsning alltid möjliggör för eleverna att välja böcker. Läraren läser högt ur böcker eleverna ännu inte kan läsa eller har upptäckt att läsa. Jag brukade läsa högt vid varje lektionsstart, då valde eleverna ut stycken ur sina böcker och jag läste dessa korta stycken vilket bidrog till att eleverna fick kännedom om andra böcker och kunde få någon slags horisont för vilken bok de ville läsa härnäst.

Hur som helst – alla övergångar från något till något annat kräver något av oss. Vi lämnar något bakom oss för att ta oss an något som lockar framför oss. Hur vi gör är olika och att vi behöver stöd och stöttning när vi gör det likaså.

Det här inlägget postades i Boken i undervisningen, Hinder för lärande, Högläsning och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.