Meningar att modella

”Vuxna säger så konstiga saker.”

Jag brukar modells meningar ur böcker. Det betyder att jag lyfter fram en mening ur boken så att eleverna kan tänka kring den. Jag säger inte vad jag tycker om meningen eller vilka bilder jag får. Jag berättar inte att jag tycker om den eller trasslar in mig i egna värderingar som eleverna måste ta hänsyn till. Meningarna kan möta eleverna då de kommer in i klassrummet. Texterna får finnas synliga och delbara. Det finns något att läsa för eleverna. Inte bara en redogörelse för vad de ska göra under dagen. Jag tänker alltid att skolan ska vara generös. Ge och vidga. Litteraturen har mängder av meningar att ge eleverna.

Nu läser jag de två bilderböckerna Hermans sommar  och Hermans hemlighet av Stian Hole. Ur Hermans hemlighet hämtar jag de här meningarna:

  • ”En gång såg jag två myror som bar en vattendroppe mellan sig”
  • ”Det enda de hör är vinden som susar i trädkronorna och en hackspett långt borta.

Ur Hermans sommar hämtar jag de här meningarna:

  • Vuxna säger så konstiga saker.
  • Dessutom kan de redan läsa och stava till rabarber både framlänges och baklänges.
  • Hon tar upp en borste ur väskan och kammar det silvergrå håret som glänser i solen.

Det betyder att eleverna får möta korta texter och de får tänka om dem. Min erfarenhet är att de alltid börjar prata om det jag skrivit upp på tavlan. Och det är precis vad de ska göra.

Det här inlägget postades i Boken i undervisningen, Kommunikationen, Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.