Lektionsförslag: Kittla hjärnan med en rolig ingång i boken!

Hjärnan ska alltid kittlas tänker jag. Om jag förmår kittla elevernas hjärnor handlar om att reta upp systemet en aning. Det handlar om att förvåna eleverna. Ta dem med ut på okända marker men sedan låta dem upptäcka att de är utmanade så att de kan tänka, grubbla och fundera. Låt oss undersöka hur vi kan ta oss in i en bok. Här är några meningar. Jag säger inte att de är ur en bok. Jag vill gärna skapa lite spänning och lite samtal innan vi får veta något.

  • En första idé
  • En tävling
  • En domare utses
  • Kom tillbaka i morgon!
  • Morgon i morgon
  • Nätet
  • Tävlingsbidrag
  • Absolut konstiga djur
  • Ännu fler …
  • Carpe diem!
  • Fler möjliga konstiga
  • Knappast konstiga djur?
  • En andra idé
  • Briliant!

Jag ber eleverna undersöka meningarna. De här frågorna ställer jag:

  • Vad är det för meningar?
  • Hur hör de ihop?
  • Vilka hör ihop?
  • Vilka står för sig själva?
  • Vilka skiljetecken används?
  • Vad är syftet med skiljetecknen?
  • Vilka ord kommer tillbaka/upprepas?
  • Vilken mening har flest ord?
  • Vilken mening säger mest?
  • När används de här meningarna?
  • Vilken situation beskriver de?
  • Hör de ihop?

De här frågorna ska givetvis generera tankar om det som står skrivet i punktform. Eleverna måste få tid att undersöka och diskutera. Jag brukar inte säga att eleverna ska skriva så mycket utan hellre samtala och lyssna noga och mycket på varandra. Jag är också med i diskussionerna men utan att avslöja det jag vet om varifrån meningarna är hämtade och hur de hör samman.

Om man måste tänka i tid så är det här många lektioner. Att jag benämner det lektion handlar om att jag sätter rubriker på lektioner. Jag tycker rubriker på lektioner är spännande att klura ut och tänka fram. En lektion kan kallas ”Den hemliga ingrediensen” en annan lektion kan få den kryptiska rubriken ”Det lyckades de inte hålla hemligt” och då kan det handla om Pythagoras sats. Ja, så döper jag lektioner. Det blir mer spännande då.  Nåväl…

Eleverna får naturligtvis möta boken. Då är de sugna på att lyssna till vad berättelserna handlar om. För den listan ni läst är en lista med kapitel ur boken ”Konstiga djur”. De som klurade ut kapitlen heter Lotta Olsson och Maria Nilsson Thore. Bonnier Carlsén hette bokförlaget som tyckte boken var rolig, intressant och tillräckligt konstig för att ge ut. Och ut kom den 2011.

Det här inlägget postades i Boken i undervisningen, Högläsning, Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 svar på Lektionsförslag: Kittla hjärnan med en rolig ingång i boken!

  1. Pingback: Svenska | Pearltrees

  2. Pingback: Skapa motivation | Pearltrees

Kommentarer är stängda.