Kittla hjärnan: Sätt rubrik på lektionerna

Jag tycker att lektionerna ska döpas, namnges och väcka nyfikenhet. Lektionernas innehåll får vi gärna sätta prägel och knorr på.

Låt lektionen inledas med en spännande rubrik. Låt säga den här:

Brevet jag aldrig skrev

Eleverna får därför genast en inblick i lektionen men inte utifrån vad de genast ska göra och vad de ska prestera, här möter de något de ska få. De får genast något att fråga om:

– Varför har du skrivit det där?

Det betyder att vi ser att de läser och att de ställer nyfikna frågor. Tysta inte eleverna med att säga att de får vänta, eller lugna ned sig, tvärtom. Du har givit dem näring att prata om det lektionen ska handla om. Ramar för lektioner handlar om att vara förberedd som lärare och ge ramarna för eleverna genom att börja lektionen när tiden anger, välkomna dem in i något roligt, spännande eller något som väcker frågor.

– Vad då brevet jag aldrig sände, varför gjorde man inte det? Vad handlade det brevet om?

Pröva, undersök, utforska vad undervisningen kan ge eleverna! Ha tålamod. Börja på den väg du slår in, ha en plan och ge inte upp den vid minsta motstånd. Eleverna kommer till dina lektioner. De är där.

 

This entry was posted in Lektioner och lektionsförslag. Bookmark the permalink.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.