Kittla hjärnan: Rubriksätt lektionen!

  • Jo, jag kallar lektioner som leder till tänkande – Kittla hjärnan! För att göra det måste lektionerna också ha namn och rubriker. Naturligtvis kan vi kalla lektionen för en lektion i NO. Men allvarligt talat – hur kittlar det elevens huvud?

Inte heller säger väl hjärnan:

– Hej hopp det här låter kul”

om vi skriver – slå upp boken på sidan 47 och läs för dig själv till sidan 54 och svara därefter på de fantastiska frågorna på sidan 55! Det är inte mycket som retar upp hjärnan och gör den nyfiken och uppiggad.

Hellre döpa lektionerna:

  • Lektionen om ”den osynliga ingrediensen!” (alltså varför vispar vi på hem- och konsumentkunskapen).
  • ”Varför vispar vi på hem- och konsumentkunskapen? (himla rolig fråga att ställa. Jag har prövat. Så många ingångar i elevens tänkande).
  • ”Blod, ingen tvekan om saken” (Om kroppen och blodomloppet men med en litterär ingång av Astrid Lindgren; Mästerdetektiven Blomkvist.).
  • Hur väger man en blåval?
  • Bostongurka (en lektion i geografi. Alla dessa namn på saker och ting och som vi kan härleda till kartan och geografin).

 

Det här inlägget postades i Lektioner och lektionsförslag. Bokmärk permalänken.

8 svar på Kittla hjärnan: Rubriksätt lektionen!

  1. Pingback: Lektioners struktur | Pearltrees

  2. Pingback: Klassrum allmänt | Pearltrees

  3. Pingback: Lektionsstruktur | Pearltrees

  4. Pingback: Att arbeta språkberikande, A-M Körlings idéer | Pearltrees

  5. Pingback: Att arbeta språkberikande, A-M Körlings idéer. | Pearltrees

  6. Pingback: Språkutvecklande lektioner | Pearltrees

  7. Pingback: Svenska | Pearltrees

  8. Pingback: Ninajohansson | Pearltrees

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.