Rubricera lektionen – hitta en ingång att reta hjärnan

Jag funderar alltid över vad lektionen skall heta. Jag tycker det är en kreativ tanke. Vad kan jag reta hjärnan med. Som då vi ska undervisa i hem- och konsumentkunskap, där vispar ska användas för att baka en kaka:

Lektionen med den hemliga ingrediensen

Ja, så skulle jag döpa lektionen och sätta igång frågorna om vad det är vi gör och vi lär. Jag kan tänka mig att en lektion i pythagoras sats kunde inledas med

Lektionen ni inte får berätta om för någon endaste enda

I geografi skulle lektionen kunna heta

Lektionen om att se saker och ting en bit från ovan

Det gör lektionen till ett kapitel. Ett kapitel i en stor bok. En lärobok. Ja, om man får leka med tanken.

Det behöver naturligtvis inte vara en rubrik. Det kan vara ett fotografi som väcker tankar och skapar samtal och diskussioner. Jag vill ha en tydlig början och en tydlig avslutning. Så vad gav lektionen? Hur skulle ni vilja rubricera den? Förslag emottages tacksamt.

This entry was posted in Lektioner och lektionsförslag. Bookmark the permalink.

One Response to Rubricera lektionen – hitta en ingång att reta hjärnan

  1. Pingback: Att undervisa | Pearltrees

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.