Här är några ord att mumsa på! Ja, så skulle jag skriva på tavlan. Ja, så skulle jag dela ut på papper. Njut av orden i årskurs nio, åtta, sju, sex, fem, fyra, tre, två och ett, ja i förskoleklass också. Tugga på dem, smaka på dem, lyssna på dem, säg dem, skrik dem, skratta dem, viska dem, använd dem.
- hasselmus
- bokollon
- ekollon
- hasselnötter
- mossa
- fjolårsgräs
- trädgårdsavfall
- löv
- ormbunksrester
- dagg
- spindelnät
- bakgård
Ord. Ord. Ord. Vad har dessa ord gemensamt? Det är min fråga till er. Så skulle jag aktivera ord och begrepp i ett klassrum. Jag skulle be eleverna tala och berätta om orden, vad de själva vet och vad det själva tror. Jag skulle fråga om vad orden har gemensamt, vad de kan tänkas användas om och vilka som använder orden? Jag skulle be eleverna ta tre ord och skapa meningar att dela med sig av i klassrummet.
Och för er kära lärare och vuxna: Orden är hämtade ur EN (!) sida ur en barnbok. Så många ord i en barnbok. Så många ordförråd att läsa sig in i då man läser litteratur. Så många ord som ges i sammanhanget där berättelsen levandegör dem.
Källa; Lotta Olsson och Maria Nilsson Thore; Konstiga djur, 2011
Och hur Lotta Olsson Och Maria Nilsson Thore använder orden läser du sedan ur boken under rubriken ”Nätet”.