Lektionen: En sida med … och ha det så språkrikt där ni är

Ta en sida, ge ett uppdrag, lista orden, gissa berättelsen. Ja, så kortfattad kan man göra lektionens innehåll. Som lärare vet jag att det är så många fler saker som möjliggör lektionen.

Nåväl här är orden om vilket bohag som nämns: 

  • trasan
  • skålen
  • golvet
  • trappan
  • övervåningen
  • bord
  • hörnskåp
  • karmstolar
  • pallar
  • dockskåp
  • matta
  • trasmatta
  • dockvävstol

Ur samma sida hämtar jag nu … en hoper med ord jag tycker om:

  • hyggligt
  • överraskning
  • hemtrevligt
  • fint
  • finare
  • förfärligt

Nå… vad kan berättelsen handla om? Naturligtvis läser vi alla orden högt i klassrummet. Alla kan ta en sida ur sin bok och ställa frågor om berättelsen.

  • Vilka färger finns på sidan?
  • Vilka ord tycker jag själv om?
  • Vilka möbler finns på sidan?
  • Vilka andra böcker refererar man till?
  • Vilka ord finns för att förklara naturen?
  • Orden för känslorna är…

Vilken mening lyfter jag avslutningsvis ut ur sitt sammanhang. Jag ställer mig frågande?

Jag väljer meningen:

”Kan du trolla?”

Om ni undrar vilken berättelse jag hämtat dessa ord ur får ni ge förslag på text. Jag svarar inte genast. Använd fantasin. Gör lektionen. Få in orden. Lev ut dem. Prata, läs högt, ha roligt, gissa, tänk och fantisera.

 

Det här inlägget postades i Lektioner och lektionsförslag. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.