Välkomna till undervisningstanken: Här ska jag visa hur jag skapar innehåll genom. Jag utgår ifrån två sidor av Ulf Stark Sommar i stora skogen, 2015. Ni får gärna skriva och be om en PP så att ni kan genomföra undervisningen i era klasser, våga er på att göra det i andra stadier än de ni tror att texten berör. God undervisning har ingen årskurs tänker jag ofta. Anpassningen kommer med vilka frågor vi ställer.
Om varför jag läser ”Sommar i stora skogen”
Jag köpte boken till mig själv och läste den med iver och nyfikenhet. Jag har sedan läst om den flera gånger. Den erbjuder så många ingångar att samtala kring. Särskilt har jag följt farfars liv genom boken och hur han försvinner in i barndom och ålderdom. Jag har också undersökt ord och lockats att plocka ut dem och se dem i ljuset av det rika och nyanserade språket som kommer med en berättelse.
Jag läser på Rabén och Sjögrens hemsida att boken vänder sig till barn mellan 3-6 år vilket jag anser att den inte gör. Den har en långt bredare läsekrets än så. Det är en berättelse som har många djup och det gör den intressant för fler än en viss åldersklass.
Det är därför det är så viktigt med högläsning. Då når boken också den vuxne och andra som råkar lyssna.
Sommar i stora skogen har också kopplingar till En midsommarnattsdröm. Det betyder att en möjlig koppling kan göras till Shakespeare och hans verk. Nåväl, jag har läst och jag är glad i det jag fått läsa.
Jag vill undervisa och kan välja vilken sida som helst för att göra det. Men här är ett förslag till sidor:
Ni kan se hur jag har antecknat och markerat i texten. Det här är några sätt att undersöka texten på.
I texten kan vi läsa var och det ska vi naturligtvis uppmärksamma:
- bakom albusken
- vid forsen
- på kullen
- på rygg
- över himlen
- till marken
- vid sjön
- på ängen
Texten inleds med att FARFAR ÄR BORTA – hur kan man följa upp det i texten? Vilka ord förklarar?
- borta
- letar
- virrigare
- leta
- ingenstans
Meningar som anger att FARFAR ÄR BORTA:
- Man letar på alla hans vanliga platser
- – Bara han inte har funderat bort sej, säger mamma.
- – Ja, han har varit virrigare än vanlig, säger pappa.
- – Kom Nina så fortsätter vi att leta.
- Men ingenstans doften av en stor tänkare.
- – Har du möjligtvis sett farfar? frågar dom en duva som sitter på en gren och kuttrar.
Vanlig är ett ord som förekommer på flera ställen i denna korta text:
- vanliga
- vanligt
- vanlig
Hur använder man dessa ord? Varför är de olika? Vilket ord kan man utgå ifrån?
I texten använder Ulf Stark orden så här:
- Man letar på alla hans VANLIGA ställen
- – Ja, han har varit virrigare än vanligt, säger pappa.
- Nej, en vanlig skogsduva, säger duvan.
Förslag till elevaktivitet: Ge varandra muntliga exempel på hur ni kan använda dessa tre ord i olika sammanhang.
Frågor som ställs i denna text:
- Har du möjligtvis sett farfar? frågar dom en duva som sitter på en gren och kuttrar
Frågor brukar jag göra till något eleverna får svara på. De får dramatisera genom att ställa frågan vänligt, otrevligt och mot en medspelare som besvarar frågan utifrån hur frågeställaren uppträder. Mycket underhållande och roligt för alla i klassrummet.
Ordförrådet
- albusken
- forsen
- kullen
- rygg
- molnen
- himlen
- marken
- sjön
- ringar
- stenar
- tänkarfarfar
- mamma
- pappa
- fågelkvitter
- dofter
- liljekonvalj
- tallbarr
- kåda
- duva
- gren
- ängen
- kanin
- ängel
- skogsduva
Ord som gör att vi kan röra på oss och visa hur orden kan förklaras och samtidigt berätta om hur man ser ut eller hur man gör när man omsätter orden i handling:
- leta
- betrakta
- glider
- ligger
- kastar
- funderat
- virrig
- tänker
- blir
- villar
- skuttar
- sett
- fråga
- tillsammans
- ropa
Hitta på fortsättning om farfar. Detta vet vi:
- Farfar är borta
- Farfar är inte på sina vanliga ställen.
- Farfar är något virrig och kan förirra bort sig /eller/
- Farfar är en tänkarfarfar.
- En vanlig duva har sett farfar.
- Den vanliga duvan berättar att farfar är med en svart kanin.
Hur kan vi hitta på för fortsättning utifrån det vi redan vet?
Något om miljön där berättelsen utspelar sig:
- Det finns en bäck, en kulle, en fors, vatten, moln och himmel.
- Luften är full av fågelkvitter. Och av härliga dofter, liljekonvalj, tallbarr och kåda.
- Det finns en vanlig duva på en gren. Duvan kuttrar.
Vilka ljud kan man höra om man är i berättelsen:
- mamma och pappa som pratar med varandra
- ljudet av vatten som forsar
- Inka och Kain som pratar med varandra
- Mamma som ropar att Inka och Kain inte får villa bort sig
- fågelkvitter
- en duva som kuttrar
- en duva som svarar
På detta sätt kan man närma sig berättelsens innehåll. Jag kan göra en PP som ni kan få för att genomföra undervisningen tillsammans med eleverna. Minns då att högläsa texten så att alla elever kan tillgodogöra sig den. Högläs gärna flera gånger så att eleverna är trygga med innehållet. Låt en elev som vill högläsa. Läs två och två för att härma läraren. Jag har genomfört en likande lektion i årskurs åtta – så jag menar att ni kan våga göra det med dem också.
Vilka skiljetecken finns i denna text:
- punkt
- kommatecken
- frågetecken
Vilka saknas?
Jag skulle gärna pröva att använda ett utropstecken lite varstans… hjälp mig att hitta var?
Lärarens förhållningssätt:
- var nyfiken på hur eleverna tänker om texten
- var lyhörd för elevernas frågor
- låt dem tänka, ge dem tankeutrymme
- och låt dem skriva något kort om fortsättningen
- högläs Ulf Starks text igen och lägg till elevernas fortsättningar
Jag hoppas ni berikar med ord, innehåll och sinnen. Låt eleverna tänka, kommunicera och lära. Det är mina ledord i all undervisning.
Lämna namn här så skickar jag en powerpoint som möjliggör för att pröva och utforska.
Hej HOPP!
Anne-Marie Körling
Vill du läsa mer om hur man gör detta kan du titta i min bok TEXTSAMTAL och BILDPROMENADER, 2017
Hej!
Jag vill gärna ha en PP om textsamtal .
Hej bästa Anne-Marie!
Jag skulle så gärna ta emot din PP.
Du och Ulf Stark.
Ni två berör mig starkt.
Dina idéer om undervisning utifrån texten gör mig alldeles lycklig! Ja tack, jag vill gärna pröva och utforska.
Jag kan se hur elevernas ansikten lyser!
Hur tankarna får mat! Ivriga elever.
Jag kan känna flowet i klassrummet! Livet!
Gemenskapen. Hur alla växer! Tillsammans!
Stor glad och tacksam kram från Anki
Jag tar gärna del av din PP 🙂 fredrik.arboga@gmail.com
Hej hopp!
Jag vill gärna ha en powerpoint för att utforska vidare.
Jag har just nu en åk 5 och försöker blanda kapitelböcker och bilderböcker och tänker fortsätta med det
/Helen
Hej!
Jag blir så inspirerad och skulle gärna vilja ha en PP.
Tack för att du är så generös!
Med vänlig hälsning,
Jessica Mellgren
Tack för härlig inspiration igen. Vill gärna ha din pp.
Nog önskar jag mig den PP:n alltid!
Sänd gärna PP till mig.
Skicka gärna PP till mig.
Tack på förhand!
Åhh jag skulle så gärna vilja ha en pp. Tack!
Ja, sänd mig också en PP:n. Tack, så inspirerande!
Jag vill gärna få en PP.
Tack för att du delar med dig!
Mvh
Annika Englund
Blir lycklig av att se hur du angriper en text och hur du med enkla medel hjälper eleverna att angripa texten på olika sätt. Jag vill gärna ta del av en PP. Kram Marie
Nu har jag haft undervisning 2×60 minuter i åk 1 med denna pp. Upplägget var jag inte riktigt van vid. Men eleverna överraskade mig (igen)! Att säga meningar med ordet vanlig – tog nästan aldrig slut efter en försiktig början. Sedan var det dags att skriva. När eleverna sa ord som hör ihop refererade några till texten andra till sitt vetande. För oss blev det tänka, kommunicera och lära. Tiden bara flög iväg nästa tillfälle läser jag texten en tredje gång och vi ska börja med ord vi kan göra!
Inspirerande och intressant. Våra textsamtal i mina klasser kan lyfta lite till känner jag. Jag tar hemskt gärna del av din pp! Mvh Marit