Enkel språklektion med en stor dos kreativitet

Du vet väl att du kan skriva ut det här inlägget. 

Hej, nu är det dags för en liten lektion igen. Mina lektioner handlar i första hand om att eleverna ska få erövra det muntliga utrymmet, att de ska få tänka och att de ska få uppleva språkets kreativitet.

Ta en mening ur en bok. Vilken bok som helst. Vilken mening som helst.

”Han har sin finaste kostym och på hakan har han fullt med skäggstubb.”

Skriv upp den på tavlan. Läs den högt och läs den ihop. Läs den flera gånger. Om vi läser om och om igen väcker vi kreativiteten till liv och tankar och frågor kan utvecklas.

Vilka ord associerar ni till den här meningen? Vilka ord bör finnas med i fortsättningen och i meningen efter eller i stycket efter?

rakhyvel                    kam                    skjorta             svart                  vit

Vänta                  ovårdad                  frisör          fest              middag

giftermål           begravning         rakapparat          ögonen          tvätta

ansikte         mun            skor                slott         restaurang       flygplan     flygresa

ren          parfym            raklödder                   ensam               kär

Det är kreativt att fundera på vilka ord som kan följa efter berättelsen. När ni har en hel hoper med ord LÄS DEM och njut av att få säga dem. Det tar inte lång stund att läsa upp alla ord. När ni gör det kommer ni på nya ord.

Nu kan ni skapa en mening genom det ordförråd ni skapat. Eleverna behöver inte ta orden som de sagt utan får gärna hitta på nya ord och nya meningar. Låt oss fortsätta att skapa en berättelse genom den av Ulf Stark lånade meningen:

”Han har sin finaste kostym och på hakan har han fullt med skäggstubb.” Han satt där ensam. Hans skäggstubb gjorde att han såg lite ovårdad ut. Om man gick nära honom kunde man känna doften av parfym. Han hade ännu inte tagit på sig skorna.

Låt eleverna formulera meningar och låt den gemensamma berättelsen växa fram och gärna långsamt. Kanske den här berättelsen kan växa fram under en hel dag. Låta eleverna få tänka och fundera.

Och minns. Det kan räcka med att skriva upp en mening och låta eleverna läsa den och njuta av att få smaka av litteraturen på ett gemensamt sätt. Det kan också räcka att låta eleverna grubbla fram ord som kan tillhöra den kommande berättelsen. Det viktiga är att de får möta litteratur i ständiga meningar och stycken, får utmanas med begrepp och ord och sedan under en längre tid grubbla på hur berättelsen ska fortsätta.

Nåväl, jag har gjort den här lektionen många, många gånger. Den är fantastiskt rolig och kreativ och eleverna utvecklar sitt språk genom att läsa, tala och skriva. Det viktigaste är nog att de har roligt och att de får pröva.

This entry was posted in Lektioner och lektionsförslag. Bookmark the permalink.

5 Responses to Enkel språklektion med en stor dos kreativitet

  1. Pingback: Lektionsförslag | Pearltrees

  2. Pingback: Kerstin Alvén (kernil) | Pearltrees

  3. Pingback: Kerstin Alvén (kernil) | Pearltrees

  4. Pingback: Ord och meningar | Pearltrees

  5. Pingback: Skriva | Pearltrees

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.