Hur lärde du dig att läsa?

Jag frågar alltid barn och unga hur de lärde sig att läsa. En elev i årskurs två berättade att det var hennes syster som lärde henne läsa. Jag frågade hur det gick till och eleven berättade att systern hade sagt att man läser tre ord i taget och då hade eleven gjort det. Eleven lärde sig läsa då eleven gick i förskolan.

Tre ord i taget. Jag funderade på det. När man lägger fram en text för eleverna är det ofta sida upp och sida ner med text. Det är en textmassa. Om man tänker att man begränsar det till tre ord kan man skapa delar av samma massa. Orden framstår tre i taget.

Eleven läste flytande och ledigt och hade synpunkter på stavning och grammatik. Eleven läste på raderna och funderade mellan dem.

 

Hej HOPP!

Anne-Marie
Vill du läsa mer om läsintervjuer så finns det många i Ovan trädtopparna, 2016 

Det här inlägget postades i Hur lärde du dig att läsa?, Synligt läsande, Systematiskt kvalitetsarbete i undervisningen, Textsamtal. Bokmärk permalänken.