Lgr 11: Starka meningar att undersöka i praktiken

P1190961
TRE STARKA LÄROPLANSMENINGAR ATT UNDERSÖKA I PRAKTIKEN
  •  Skolväsendet vilar på demokratins grund.
  • Den ska främja alla elevers utveckling och lärande …
  • Utbildningen ska förankra och förmedla repsekt för de mänskliga rättigheterna

Låt säga att vi väljer ut tre meningar ur läroplanen, då menar jag det första stycket i läroplanen, sidorna 7 -11. Det betyder att jag undersöker de här meningarna närmare.

Frågeställningarna blir många. Dem kan vi också utveckla gemensamt:

  • Hur ser jag att skolväsendet vilar på demokratins grund?
  • Hur verkar jag i denna demokrati?
  • Är eget arbete demokratiskt?
  • Får jag stänga ute en elev om skolan vilar på demokratisk grund?
  • Hur ser jag på uppdraget att läsa och skriva ur en demokratisk aspekt?
  • Hur kan jag verka så att eleverna inkluderas i undervisningen?
  • Hur vet jag att eleverna lär sig?
  • Hur svarar jag på elevernas lärande?
  • Vad lär sig eleverna?
  • Hur vet jag det?
  • Varför lär sig eleverna?
  • Hur håller lärandets vilja i sig?
  • Vilka frågor ställer eleverna?
  • Hur motiverade är de?
  • Hur motiverad är jag?
  • Hur förstår jag elevernas frågor?
  • Hur förstår jag elevernas intresse?
  • Hur är jag modell för lärandet?
  • Kan jag vara modell för själva lärandet?
  • Hur förmedlar jag respekt för de mänskliga rättigheterna?
  • När gör jag inte det?
  • Hur reparerar jag?
  • Hur kan vi göra om och förbättra respekten för olikheter och likheter?
  • Kränker jag elever?
  • Hur vet jag att jag inte gör det?
  • Hur vet eleverna att jag har detta uppdrag?
  • Hur visar vi eleverna att vi verkar för tolerans?

 

Det här inlägget postades i Frågekonsten, Lektioner och lektionsförslag, Pedagogiska samtal, Styrdokumenten. Bokmärk permalänken.