- Skolväsendet vilar på demokratins grund.
- Den ska främja alla elevers utveckling och lärande …
- Utbildningen ska förankra och förmedla repsekt för de mänskliga rättigheterna
Låt säga att vi väljer ut tre meningar ur läroplanen, då menar jag det första stycket i läroplanen, sidorna 7 -11. Det betyder att jag undersöker de här meningarna närmare.
Frågeställningarna blir många. Dem kan vi också utveckla gemensamt:
- Hur ser jag att skolväsendet vilar på demokratins grund?
- Hur verkar jag i denna demokrati?
- Är eget arbete demokratiskt?
- Får jag stänga ute en elev om skolan vilar på demokratisk grund?
- Hur ser jag på uppdraget att läsa och skriva ur en demokratisk aspekt?
- Hur kan jag verka så att eleverna inkluderas i undervisningen?
- Hur vet jag att eleverna lär sig?
- Hur svarar jag på elevernas lärande?
- Vad lär sig eleverna?
- Hur vet jag det?
- Varför lär sig eleverna?
- Hur håller lärandets vilja i sig?
- Vilka frågor ställer eleverna?
- Hur motiverade är de?
- Hur motiverad är jag?
- Hur förstår jag elevernas frågor?
- Hur förstår jag elevernas intresse?
- Hur är jag modell för lärandet?
- Kan jag vara modell för själva lärandet?
- Hur förmedlar jag respekt för de mänskliga rättigheterna?
- När gör jag inte det?
- Hur reparerar jag?
- Hur kan vi göra om och förbättra respekten för olikheter och likheter?
- Kränker jag elever?
- Hur vet jag att jag inte gör det?
- Hur vet eleverna att jag har detta uppdrag?
- Hur visar vi eleverna att vi verkar för tolerans?