Det vidgade textbegreppet – jag omsätter det i handling

Jag har skrivit om det vidgade textbegreppet i min bok KIWImetoden, 2006, Anne-Marie Körling

Jag har skrivit om det vidgade textbegreppet i min bok KIWImetoden, 2006, Anne-Marie Körling

Det vidgade textbegreppet – ett begrepp att införa och omsätta i i sin undervisning – snarare är det en skyldighet att undervisa kring för att eleverna själva ska förstå text och dess rörlighet.

Det vidgade textbegreppet är för min undervisning följande:

  • Bilden och textens samspel och skillnader.
  • Den negativa bilden, alltså det som inte syns i fotografiet utan är utanför det, och påverkar fotografiet och det vi ser.
  • Elevernas förmåga att omsätta text och bild till sin verklighet och därmed samspela med det komplexa och utökade textbegreppet.
  • Förväntningarna som kan utvecklas på textens innehåll då bilden analyseras och får skapa ord och ordförståelse, bildspråk, bildens genre, textens genre och hur dessa samspelar och språkutvecklar.
  • De andra språk som ryms i texten – gestaltandet – alltså att skapa ljud till den stumma texten, hur låter det och hur gestalta detta.
  • Hur språket kan utvecklas genom bilden och hur texten kan bli fylligare om man samspelar med de ord som ryms  i fotografiet och som kan läggas till texten. Ex; texten innehåller meningen: Det var en bil på vägen. Bilden visar en röd bil på en grusväg. Den mening man kan skapa i texten kan därför utvecklas till: Det är en röd bil på grusvägen. (Detta kan utvecklas i oändlighet om vi samspelar och ordsätter bild och fotografi, undervisningen är också generell och kan utveckla ett rikare språk i andra ämnen, såsom engelska, spanska … alla språk, samt andra ämnen, matematik, geografi…osv
  • Undervisningen syftar till att medvetandegöra språket i bilden, textens andra gestaltande möjligheter.


Ett oändligt viktigt begrepp är det man hos Liberg kallar DET RÖRLIGA TEXTBEGREPPET och om detta skriver jag hur jag omsätter och förstå i mitt klassrum. Jag tillåter mig också att ständigt fylla på mina tankar kring det vidgade textbegreppet här… för jag är nog inte riktigt klar med hur jag omsätter det i klassrummet. Jag vidgar hela tiden på alla begrepp.


Anne-Marie Körling

This entry was posted in Skolorden, Strategier, Värdegrunden and tagged . Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.