Textrörlighet hos förskolebarn

Textrörlighet är ett begrepp jag är mycket förtjust i. Jag tror på dess innehåll ohc betydelse för pedagogiken, läsningen och förståelsen för vad barn gör och hur de agerar kring text. Idag föreläste jag för förskolepedagoger. Jag tog upp begreppet.

Fenomenet var bekant. Den att om man läser en bok om exempelvis en nalle så springer de små barnen och hämtar en nalle. Detta är i begynnelsen textrörlighet. Begrepppet textrörlighet behöver utforskas i elevernas aktioner och begreppet måste förstås av oss pedagoger.

Detta är något väsentligt att få syn på. För om en liten unge som får uppleva text kan härleda den till sin verklighet och hämta in ett objekt utifrån så är det en berätttelse om förståelse av text och av sig själv.

Det är Caroline Liberg, Uppsala Universitet, som infört begreppet i förståelsen för hur barn visar och lär, utvecklar relation till text. Jag har infört begreppet textrelationsrörlighet. Det är en annan sak. Då handlar det om vem man står i relation till. En slags konsekvens av källkritiken och min kärlek till källan.

Det här inlägget postades i Källkritik och undervisning, Kommunikationen, Läraryrket och lärarrollen, Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Ett svar på Textrörlighet hos förskolebarn

  1. Pionliisa skriver:

    Hej Anne- Marie!

    Jag läser ordet textrelationsrörlighet, jag säger det tyst inom mig, men jag måste säga det högt för tanken tvingar mig. Jag säger textrelationsrörlighet flera gånger, jag liksom smakar på ordet med blicken och känner hur tungan får röra sig för att säga ordet tydligt och ljudligt, jag blir alldeles torr i munnen, måste gå och dricka vatten.

    Jag funderar en stund på ordet, en text jag har en relation till som blir rörlig. Jag leker med ordet, relationsrörlighetstext, rörlighetstextrelation eller relationstextrörlighet. Blir betydelsen av orden detsamma eller blir det något nytt? Oj! Nu blev det lite snurrigt i tankarna.

    Jag tänker… eftersom jag deltog i din föreläsning i går så har jag en relation till dig från igår, till din text från idag och en rörlighet i mitt tänkande. Skulle det kunna vara en definition som håller för begreppet textrelationsrörlighet? Tänk vad spännande det är med ord, jag ska gå på ordjakt och fånga nya ord, det ska bli spännande och jag ska ta hjälp av barnen, det ska jag.

    Tack för nya begrepp och ord.
    Pionliisa

Kommentarer är stängda.