Skolan omges av nedvärderande ord, om lärare som inte, om brister, om än det ena än det andra. Undersökningar som vi inte längre granskar och ifrågasätter blir kungsord och skapar nedsänkta axlar i lärarkåren. Men så står vi där i våra klassrum, vet bättre, är närmare de elever vi ska lära och utveckla, vara ihop med och äta skolmat med. Det är sådant brus omkring det vi gör. Visst, visst. Jag tycker mycket ska ändras, förbättras och utvecklas i skolan, men jag tycker inte det ska ske via bristsyn och ringaktning. Det föder bara trots och resignation. Jag tycker läraryrket ska ta ansvar för utbildning, undervisning och vända trenden att lägga misslyckandet på och i eleven, hellre och bättre se till undervisningen och förbättra den. Och det förändringsarbetet pågår om än i det tysta. Jag tycker egentligen att lärarkåren borde ryta till. Säga ifrån. Bita av. Och envetet sluta sig till skolans inre arbete och noga undersöka vad det är och hur vi bättre kan polera fram det. För det kan ingen, ingen annan göra än läraren själv, tillsammans med kollegor, elever och de som arbetar i skolan. Om detta ska vi tala!
-
TANKAR FÖR DAGEN P1
KRÖNIKOR
Om PISA och helvetesgapet att inte kunna läsa
Om skärmstopp och den viktiga ögonkontakten
Det räcker inte att säga att vi är en läsande skola
Så försvinner elevernas rädsla för att göra fel
Om högläsning på ett främmande språk
På rasten är han kung, i klassrummet ”dum i huvudet”
Livsviktigt med böcker för att barnens fantasi ska flöda fritt
Att banna en bok är att banna ett barn
Vetgirigheten får eleven att låna böcker från översta hyllan
Alla elever lyssnar uppmärksamt trots att de inte förstår ett ord
Läs gärna porträttet i Läraren Här
BÖCKER JAG LÄST dec 2023 aug 2024
Just nu: Tidens smala näs av Sven_Eric Liedman (omläsning) a
Böcker jag läst under januari – aug 2024
- Lagercrantz, Rose och Rebecka (2024) Tre kompisar och en bästis, Bonnier Carlsen
- Lundell, Ulf (2023) Vardagar 9, Wahlström & Widstrand
- Sjögren, Lennart (2024) Regnbågen, Albert Bonnier Förlag
- Nilsonne, Åsa (2024) Fru Gregorius, Natur och Kultur
- Kalmaru, Walter (2023) Det stora sveket, berättelsen om skyddsnätet som inte fanns, Ordfront förlag
- Carlberg, Ingrid (2011) Pillret, Norstedts förlag
- Lundell, Ulf (2024). Vardagar 11, Wahlström & Widstrand
- Kuang, Rebecca F (2024): Yellowface, Albert Bonnier Förlag
- Lunde, Maja (2024): Vindmakaren, Bonnier Carlsen
- Ekerwald, Carl-Göran (2023) Fördelen med att bli gammal, Karneval förlag
- Ekerwald, Carl-Göran (2021): Det som inte finns, Karneval förlag
- Lundell, Ulf (2023): Vardagar 8. Wahlström & Widstrand Förlag.
- Mikosch, Claus (2024): Lilla Buddha söker lycka, Akt Förlag.
- Rushdie, Salman (2024): Kniv. tankar efter ett mordförsök. Albert Bonniers Förlag
- Tyson, Runi (2023): Bildning Fantasi Revolt, Balder Essä.
- Liedman, Sven-Eric (2024): Tidens smala näs, tankar i en vilsegången tid, Albert Bonniers Förlag.
- Gospodinov, Georgi (2024): Tidstillflykt. Esatz
- Lehane, Dennis (2023). Hatets hjärta. Bookmark förlag.
- Tremblay, Lise (2024) Driftens väg. Rámus Förlag
- Wynne, Clive (2019). Hundens kärlek. Natur och Kultur Förlag AB.
- Unge, Christian (2022) En del av allt. Mondial förlag.
- Bergenholtz, Björn.(2024) Katterna som försvann. RabénSjögren Förlag.
- Silberstein, Margit. (2024) Hand i hand med barnen till Treblinka. Berättelsen om Janusz Korczak. Albert Bonnier Förlag AB:
- Lerin, Lars. (2024) En liten konstnär. Natur och Kultur förlag AB.
- Vulovic, Frank Jimmy. (2020) Bokstavskamp. Essäer om läsning, litteratur och klass. Epikosmedia.
- Norlin, David. (2024). Vikarien. Weyler Förlag AB.
- Sarsour, Amer (2024) Medan vi brinner. Norstedts förlag AB
- Pettersson, Lena (2024). Skuldsatt. Om hur obetalda lån blev en lysande affärsidé. Norstedt förlag AB.
- Hilton, Johan (2024). Den sista teaterdirektören, Berättelsen om Benny Fredriksson. NaturKultur förlag AB.
- Tegnell, Anders (2024). Tankar efter en pandemi – och lärdomar inför nästa. Natur och Kultur förlag.
- Collodi, Carlo (1988) Pinocchio.Bonniers Förlag AB.
- Trabucco Zerán, Alia. (2022): Rent hus, Wahlström & Widstrand AB
Böcker jag läser under december 2023:
- Törnqvist, Marit, Sköldpadda och jag, 2023
- Lerin, Lars: Lofoten, 2023
- Kroon, O: Vitsippor och Pissråttor, 2023
- Boyacioglu, D: Daniels bok, 2023
- Unga författare: Skräck. Avsky. 2023
- Nilsson/Eriksson: När vi var ensamma i världen
- Lundgren/Jönsson: Lugo och Lill önskesnön, 2023
- Nutti, E-M: Kaffe med mjölk, 2022
- Rishoi, I H: Historien om Fru Berg, 2011
BÖCKER
Barnböcker utgivna på Rabén & Sjögren
I antologier:
Redaktör för LÄSVÄRLD, En Bok För Alla
- LÄSVÄRLD – Pruttar, bråk och framkalas
- LÄSVÄRLD – Tappade tänder, monster och myror år 6-9
- LÄSVÄRLD – Hajpen, lögnerna och livet
Pedagogisk litteratur
- Pojkars läsning och lärande, 2023
- Väck läslusten i skolan, 2022
-
Senaste blogginläggen:
- Högläsargåvan 01/10/2024
- Skärmtid – ett blogginlägg jag önskar jag aldrig behövde skriva 02/09/2024
- Lära från nollpunkten 29/08/2024
Kategorier
Arkiv
Som tidigare framhållits så är det mycket, som kan göra skolan bättre. Bland annat lärarna men inte bara (enbart, helt och hållet) lärarna. Det vore, att som Bertil Törestad gör, försöka förenkla problemet högst väsentligt. Om lärarna fick råda, så skulle vår skola högst sannolikt se mycket annorlunda ut beroende på vilken lärare som undervisar. Men lagar, bestämmelser och rekommendationer skapar likriktning och frustration som förhindrar nytänkande och utveckling. De ålagda arbetsuppgifterna i skolan ökar i en omfattning, som gör varje satsning på pedagogiskt innovationsarbete omöjligt. Hur ska då lärarna dessutom hinna med att engagera sig i en debatt, kan man fråga sig, om de dessutom känner att deras röster ändå inte hörs ända upp i maktens korridorer? För att äntligen få en ändring till stånd räcker det inte med att år efter år enbart diskutera och debattera sakernas tillstånd i den svenska skolan. Det krävs betydligt mer radikala åtgärder än så.
Det är äntligen dags för våra fackliga ombud och lärarförbund att sätta ner foten och kräva mindre klasser, fler lärare och lärarassistenter samt högre lärarlöner. Och då räcker det inte med enbart tomma ord. Det måste dessutom sättas kraft bakom orden. Lärarnas fackliga representanter måste äntligen visa att de menar allvar med att de värnar om sina medlemmars intressen, väl och ve. Det nu pågående spelet kring våra lärarlicenser är blott ett bländverk för att försöka avleda intresset från de verkliga problemen i den svenska skolan. Det är äntligen dags att lämna alla vackra ord och fraser bakom sig och i stället börja handla aktivt och kraftfullt. Lärarfacken måste agera här och nu!!!