Då jag förbereder mina möten med elever, lärarkandidater eller lärare jag håller seminarier för brukar jag göra en klassrumspromenad. Då gör jag detta:
- ställer i ordning bord och stolar så att de håller en linje, håller ihop, ställer in stolar, tar ned stolar från bord, gör linjerna vilsamma. Det betyder att borden sitter ihop och inga glipor finns. Det gör rummet vilsammare.
- plockar bort skräp om detta finns. Ställer i papperskorgar på strategiska platser.
- torkar av whiteboard eller rengör andra skrivytor, tar fram ett nytt blädderblockspapper, gör mig beredd för kollektiva anteckningar.
- skriver något ord på tavlan, vilket som helst ur den text jag ska läsa. Detta för att allt ska höra ihop. Bänkarna sitter ihop med varandra. Ordet på tavlan hör ihop med ordet som dyker upp i boken.
- rättar till gardiner om sådana finns.
- håller en bok i handen, den jag ska läsa ur, ett papper visar vilken sida.
Jag är mycket noggrann med allt som hör klassrummet till. Det ska vara välkomnande, om så med enkla och små medel. Jag ställer mig sedan i dörren. Eleverna ska välkomnas in. Dagen kan börja. Lektionen kan börja. Välkomna!
Pingback: Klassrummet och övrig skolmiljö | Pearltrees
Pingback: Undervisning | Pearltrees
Pingback: Ledarskap | Pearltrees
Pingback: Klassrummets möblering/organisering | Pearltrees
Pingback: Klassrummet | Pearltrees
Pingback: Lektionen | Pearltrees