I Riddarboken av Ulf Sindt med teckningar av Jens Ahlbom, 2010, läser jag:
”Det fanns trädgårdsmästare som odlade frukt och grönsaker. Hovslagare såg till så att hästarna hade skor. Bagare bakade färskt bröd varje morgon. Skräddare och sömmerskor sydde och lagade kläder. Snickare behövdes för att bygga och laga slottet. Målare dekorerade möbler och väggar. Skomakaren tillverkade och lagade skor. Krukmakaren drejade krukor, muggar och fat. Stalldrängarna skötte om hästarna.”
Yrken att undersöka ur dåtida, nutida och framtida perspektiv:
- trädgårdsmästare
- hovslagare
- bagare
- skräddare
- sömmerska
- målare
- skomakare
- krukmakare
- stalldräng
Alla förslag jag ger kan generaliseras och skapa undervisningar där vi är. Här är det yrken vi kan lyfta. Vi kan också fundera över platser där yrken skapas och varför.
- När blir ett arbete ett yrke?
- Vad gör en yrkesbeteckning?
- Varför kopplar man yrkesutövaren med tingen eller platsen?