Närvaroplikt – kanske hellre innehållsplikt

Jo, jag leker med tanken. Närvaroplikt kanske man kan kräva men då krävs det något innehåll. Jag tänker att om eleverna ska ha närvaroplikt bör läraren ha innehållsplikt.

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Barns rättigheter och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

4 svar på Närvaroplikt – kanske hellre innehållsplikt

  1. Maria skriver:

    Det håller jag med om, men innehållsplikten är också en rättighet, eller? Närvaroplikten är inte bara en rättighet till utbildning, det är också ett tvång till utbildning. Men om innehållet blir en plikt, kanske tvånget känns mindre tvingande. Jag leker ändå med tanken på att skolan skulle behöva förändras stort för att överleva att skolplikten tas bort. Jag tror att skolan skulle behöva lyssna mer till elevernas behov, bjuda in dem till en mer demokratisk skola och verkligen se till att innehållet är intressant och utmanande för elever, för att de med glädje och helt frivilligt skulle komma till skolan.

  2. Anne-Marie skriver:

    Jag leker med orden – jag menar att vi absolut måste ansvara för ett gott innehåll för eleverna. Denna plikt kan bytas ut mot ansvar. Plikten att närvara blir annars bara fysisk. Kring vad ska man närvara? Det finns ingen garanti med närvaron om vi inte aktiveras kring något. Annars kan man ”sova” bort skoltiden. A-M

  3. Plura skriver:

    Jätteviktigt – värdelöst att man ska närvara utan att det finns innehåll. Annars blir det bara att man förspiller viktig tid tänker Plura.

  4. Maria skriver:

    Bra formulering där, plikten att närvara blir bara fysisk. För det är ju egentligen det den är, rent legalt. Lärare kräver ibland att elever ska närvara mentalt också, men det kan man ju inte kräva, det måste komma genom att det finns en dialog och ett innehåll att ha en dialog kring. Jag har varit på överlämningssamtal mellan två skolor och från ena skolan hade så gott som alla elever svårt för att jobba, de var smitare, man måste vara på dem.. jag undrade tyst för mig själv att lärarna borde kanske rannsaka sig själva, kanske är det undervisningen som gör eleverna ointresserade, 80 % av elever kan det ju inte gärna vara ”fel” på.

Kommentarer är stängda.