Jo, jag leker med tanken. Närvaroplikt kanske man kan kräva men då krävs det något innehåll. Jag tänker att om eleverna ska ha närvaroplikt bör läraren ha innehållsplikt.
Anne-Marie
Jo, jag leker med tanken. Närvaroplikt kanske man kan kräva men då krävs det något innehåll. Jag tänker att om eleverna ska ha närvaroplikt bör läraren ha innehållsplikt.
Anne-Marie
Inlägg som berör samma teman:
Kommentarer är stängda.


Ibland är det mer än okej att störa
Detta hände när jag slutade läsa en sommar
Ingen frågar mig längre vad jag ska bli när jag blir stor
Känslan av att kunna cykla gör mig fortfarande lycklig
Det som inte får hända på en begravning
Händerna och generationernas görande
Man blir aldrig för gammal för kurragömma
Att läsa sig till ett humleintresse
Om PISA och helvetesgapet att inte kunna läsa
Om skärmstopp och den viktiga ögonkontakten
Högläsning ger vinster som inte går att mäta
Föräldrar ska inte träda in som lärare
Låt oss bli lite mer som världens bästa Karlsson
Därför fortsätter jag envist att hälsa på alla elever jag möter
Inom varje stökig pojke finns en vetgirig elev
Det är inte skryt att berätta om sitt viktiga arbete som lärare
Läslistorna är här – låt oss läsa
Läsförmågan får aldrig överges och bli en förväntad kunskap
Vi måste väcka liv i lärares tystade kompetens
Nu är nyfikenheten viktigare än förra årets dystra resultat
Låt oss aldrig bli för gamla för barnböckerna
Så drabbar stressen både lärare och elever i skolan
Skolan är det bästa skydd våra barn har
Stöts man ut från skolan, stöts man ut från samhället
Det räcker inte att säga att vi är en läsande skola
Så försvinner elevernas rädsla för att göra fel
Om högläsning på ett främmande språk
En sommar utan läsning – då gick min hjärna i dvala
Det gör fysiskt ont i mig när eleverna inte får läsa det de vill
På rasten är han kung, i klassrummet ”dum i huvudet”
Livsviktigt med böcker för att barnens fantasi ska flöda fritt
Att banna en bok är att banna ett barn
Barn läser inte för att göra vuxna glada
Om lyssneläsningen – inte antingen eller – utan både och
Låt oss inspireras av alla lärare i litteraturen
Vetgirigheten får eleven att låna böcker från översta hyllan
Min respektlösa fråga gav mig en funderare
Fler borde ha min mammas tillit till skolan
När läsningen inte fungerar – lägg allt annat åt sidan
Alla elever lyssnar uppmärksamt trots att de inte förstår ett ord
Pajkastningen mellan hem och skola är destruktiv för alla
Galet att lärare inte vågar vara sjuka
Vi lärare har mycket att lära av varandra
Läs gärna porträttet i Läraren Här

Böcker jag läst under sommaren 2025:
Böcker jag läser under december 2023:
Barnböcker utgivna på Rabén & Sjögren
I antologier:
Redaktör för LÄSVÄRLD, En Bok För Alla
Pedagogisk litteratur
”Vackra ögon rullar över dessa rader”.
Det håller jag med om, men innehållsplikten är också en rättighet, eller? Närvaroplikten är inte bara en rättighet till utbildning, det är också ett tvång till utbildning. Men om innehållet blir en plikt, kanske tvånget känns mindre tvingande. Jag leker ändå med tanken på att skolan skulle behöva förändras stort för att överleva att skolplikten tas bort. Jag tror att skolan skulle behöva lyssna mer till elevernas behov, bjuda in dem till en mer demokratisk skola och verkligen se till att innehållet är intressant och utmanande för elever, för att de med glädje och helt frivilligt skulle komma till skolan.
Jag leker med orden – jag menar att vi absolut måste ansvara för ett gott innehåll för eleverna. Denna plikt kan bytas ut mot ansvar. Plikten att närvara blir annars bara fysisk. Kring vad ska man närvara? Det finns ingen garanti med närvaron om vi inte aktiveras kring något. Annars kan man ”sova” bort skoltiden. A-M
Jätteviktigt – värdelöst att man ska närvara utan att det finns innehåll. Annars blir det bara att man förspiller viktig tid tänker Plura.
Bra formulering där, plikten att närvara blir bara fysisk. För det är ju egentligen det den är, rent legalt. Lärare kräver ibland att elever ska närvara mentalt också, men det kan man ju inte kräva, det måste komma genom att det finns en dialog och ett innehåll att ha en dialog kring. Jag har varit på överlämningssamtal mellan två skolor och från ena skolan hade så gott som alla elever svårt för att jobba, de var smitare, man måste vara på dem.. jag undrade tyst för mig själv att lärarna borde kanske rannsaka sig själva, kanske är det undervisningen som gör eleverna ointresserade, 80 % av elever kan det ju inte gärna vara ”fel” på.