Jo, jag leker med tanken. Närvaroplikt kanske man kan kräva men då krävs det något innehåll. Jag tänker att om eleverna ska ha närvaroplikt bör läraren ha innehållsplikt.
Anne-Marie
Jo, jag leker med tanken. Närvaroplikt kanske man kan kräva men då krävs det något innehåll. Jag tänker att om eleverna ska ha närvaroplikt bör läraren ha innehållsplikt.
Anne-Marie
Inlägg som berör samma teman:
Kommentarer är stängda.
korlingsord@gmail.com
Böcker jag läser under januari 2024
Böcker jag läser under december 2023:
Min nya bok Pojkars läsande och lärande (2023) utkom den 10 augusti 2023.
Tidningen Läraren: I varje stökig pojke finns en vetgirig elev
Barnböcker utgivna på Rabén & Sjögren
I antologier:
Redaktör för LÄSVÄRLD, En Bok För Alla
Pedagogisk litteratur
Jag är krönikör i tidningen Vi Lärare. Läs mina krönikor där:
Om PISA och helvetesgapet att inte kunna läsa
Om högläsning på ett främmande språk
På rasten är han kung, i klassrummet ”dum i huvudet”
Livsviktigt med böcker för att barnens fantasi ska flöda fritt
Att banna en bok är att banna ett barn
Vetgirigheten får eleven att låna böcker från översta hyllan
Alla elever lyssnar uppmärksamt trots att de inte förstår ett ord
Läs gärna porträttet i Läraren Här
”Vackra ögon rullar över dessa rader”.
Det håller jag med om, men innehållsplikten är också en rättighet, eller? Närvaroplikten är inte bara en rättighet till utbildning, det är också ett tvång till utbildning. Men om innehållet blir en plikt, kanske tvånget känns mindre tvingande. Jag leker ändå med tanken på att skolan skulle behöva förändras stort för att överleva att skolplikten tas bort. Jag tror att skolan skulle behöva lyssna mer till elevernas behov, bjuda in dem till en mer demokratisk skola och verkligen se till att innehållet är intressant och utmanande för elever, för att de med glädje och helt frivilligt skulle komma till skolan.
Jag leker med orden – jag menar att vi absolut måste ansvara för ett gott innehåll för eleverna. Denna plikt kan bytas ut mot ansvar. Plikten att närvara blir annars bara fysisk. Kring vad ska man närvara? Det finns ingen garanti med närvaron om vi inte aktiveras kring något. Annars kan man ”sova” bort skoltiden. A-M
Jätteviktigt – värdelöst att man ska närvara utan att det finns innehåll. Annars blir det bara att man förspiller viktig tid tänker Plura.
Bra formulering där, plikten att närvara blir bara fysisk. För det är ju egentligen det den är, rent legalt. Lärare kräver ibland att elever ska närvara mentalt också, men det kan man ju inte kräva, det måste komma genom att det finns en dialog och ett innehåll att ha en dialog kring. Jag har varit på överlämningssamtal mellan två skolor och från ena skolan hade så gott som alla elever svårt för att jobba, de var smitare, man måste vara på dem.. jag undrade tyst för mig själv att lärarna borde kanske rannsaka sig själva, kanske är det undervisningen som gör eleverna ointresserade, 80 % av elever kan det ju inte gärna vara ”fel” på.