Förskoleverksamheten

Jag gluttar alltid in hos mina kollegor. De som har förskoleklassen. Alltid då jag skriver eller säger något om förskolegruppen blir jag ordrädd. Säger jag rätt ord? Benämner jag dem rätt? Det säger ganska mycket om en verksamhet just detta – att jag inte kan benämna dem med säkerhet.

Nåväl det jag ser då jag ser är god pedagogik. Jag ser matematiska lekfulla mönster på mattgolvet. Jag ser saker som ordnats i grupperingar, jag ser mönster som fortsätter i det oändliga – allt är medvetet. Då jag kliver in och stör med mina frågor – säger de som arbetar där – att de arbetar för att få samman gruppen. Jag ser arbeten, lärare, pedagoger och barn – som arbetar medvetet med ett fokus. Detta undervisande fokus som jag benämner det vi gör – och kring det vi samlas.

Då det gäller förskolegruppen – sexårs – så tycker jag att verksamheten är god. Så god att jag önskar att vi kunde inkludera dem i alla lärande sammanhang inom skolan. Nu tycks det mig vara en dold verksamhet. Trots att verksamheten har en annan läroplan anser jag att det blir märkligt att skolan hyser dessa barn i en verksamhet som inte kallas skola. Trots att man är i skolan.

Denna lekfullhet som råder i förskoleverksamheten vill jag se genom hela skoltiden.

Så tänker jag då jag står och ser in över det lärande jag översåg idag.

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Skolorden och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 svar på Förskoleverksamheten

  1. Mats skriver:

    Visst är det skönt att det finns förskoleklasser som inte helt fallit offer för skolifieringen!

    Tyvärr ser jag många exempel på motsatsen.

    Ibland ser jag allt i termer av maktkamp. Hur tänker du om spänningen mellan förskolans och skolans verksamhet?

    Ha en bra dag!

  2. Plura skriver:

    Kloka tankar, här har skolverksamheten mycket att lära.

    När jag och min kollega kör kurser i målarbete utirån läroplan är förskolan snabbare att ta till sig tänket med en mål- och resultatstyrd verksamhet, till skillnad från grundskolan. Där sitter någon form av akademisering hårt i väggarna och lärarnas egna syn som sin egen lyckas smed.

    Så man skulle önska att din syn på pedagogik skulle genomsyra hela lärarkåren i grundskolan. Och för den delen även gymnasieskolan.

Kommentarer är stängda.