Detta är en mycket liten sten. Den låg på stranden alldeles intill vattenkanten. Kanske hörde den till havets botten. Då tidvattnet går mot flod kanske den åter är hemma.
Jag har en plan! En läroplan!
Det är elevens rättigheter läroplanen förmedlar, det är lärarnas uppdrag läroplanen beskriver! Skolan får en läroplan, men lärare bygger den!
****
Inte utan min läroplan!Korlingsord på Twitter
- @Skogsmullesfru Finns egentligen ingen ålder. Högstadieeleverna skulle må bra att lyssna till några kapitel ur Ronj… https://t.co/S78PTmWThz about 18 hours ago from Twitter Web App in reply to Skogsmullesfru ReplyRetweetFavorite
-
Mina senaste blogginlägg …
- En fördjupad känsla av att inte hinna 21 februari 2021
- Högläsningens effekter på ordning och reda 15 februari 2021
Arkiv
TOMAS TRANSTRÖMER:
"Uppdrag: Att vara där man är".Körlings ord
Frågvisa barn utbildar sig själva!
OCH BARNET SA:
Varför är du i skolan som är vuxen?Lev Vygotskij:
Talspråket är alltid begripligt för barnet; det uppstår ur ett levande umgänge med andra människor, det är en fullkomligt naturlig reaktion, barnets reaktion på vad som händer omkring det och berör det.Kategorier
- 90 sekunders högläsning (34)
- Ämnet bild (5)
- Anpassning (55)
- Ansvaret (113)
- Astrid Lindgren (9)
- Autodidakten (187)
- Barns rättigheter (2 026)
- Barns sorg är randig (28)
- Biblioteken (84)
- Bildpromenaden (39)
- Boken i undervisningen (293)
- Bokstav/bokstäver (5)
- Diagnos (18)
- dikt (1)
- Eleverna! (49)
- Ellen Key (4)
- Film i skolan (1)
- Föräldramötet (15)
- FÖRÄLDRATYCKET (5)
- Föreläsningar jag ger (312)
- Föreläsningar jag lyssnar till (11)
- Formativ bedömning (296)
- Fotograferingen (224)
- Frågekonsten (207)
- Fritidspedagogik (4)
- Genrer (1)
- Geografi (2)
- GEOGRAFI textsamtal (1)
- godmorgontext (2)
- Grammatiken (17)
- Grupparbete (3)
- Hinder för lärande (159)
- historia (1)
- Högläsning (138)
- Höst (2)
- Hur lärde du dig att läsa? (14)
- Inkludering (54)
- Innehåll hembrev (4)
- Intervjuer (23)
- Janusz Korcak (4)
- Jordklotet (26)
- Kalendrar av alla slag (27)
- Källkritik och undervisning (99)
- Känslor (17)
- Kartan och geografin (3)
- Klassrummet (232)
- Kollegial läsande (10)
- Kollegialt lärande (50)
- Kommunikationen (539)
- konflikthantering i skolan (9)
- Konsultation av något slag (85)
- Lärande (21)
- Läraren i litteraturen (27)
- Läraren inom mig, 2014 (59)
- Lärarens språk (50)
- Lärartycket (34)
- Läraryrket och lärarrollen (1 615)
- LÄSA I SKOLAN 2021 (3)
- Lässtrategier (34)
- Läxor (16)
- Lektion (34)
- Lektioner och lektionsförslag (737)
- Litteratur och läsning (765)
- Matematikundervisning (149)
- Miljöperspektivet (4)
- Mina läsare (52)
- Misstagen (88)
- MITT UTVIDGADE KOLLEGIUM. Hälsa på en kollega, bara ett klick bort (55)
- Modellerna (116)
- Musik (79)
- Om jag vore rektor (55)
- Ordförrådet (474)
- Ordning och reda (33)
- Ovan trädtopparna (7)
- Pedagogik (296)
- Pedagogiska miljöer (226)
- Pedagogiska samtal (195)
- Redskapen (38)
- REKTORTYCKET (6)
- Relationer och vänskap (80)
- Semester (9)
- Skiljtecken (2)
- Skolmat och annat ätbart! (6)
- Skolorden (161)
- Skolrättigheter (207)
- Skolstart (22)
- Skolyrken i litteraturen (5)
- Skriver om ditt och datt (639)
- Släkten Körling (24)
- Sommarlovstal och andra tal (19)
- Sorg (146)
- Strategier (286)
- Styrdokumenten (530)
- Svenska (149)
- Svenskämnet (132)
- Synligt läsande (103)
- Systematiskt kvalitetsarbete i undervisningen (40)
- TED / Youtube (46)
- Textsamtal (58)
- Till J (8)
- Undervisningen (175)
- Utbilda i ordning och reda (13)
- Väck läshungern (34)
- Värdegrunden (551)
- Verkligheten (700)
- Vetenskap och teori (66)
- Visionerna (232)
- Vygotskij (48)
Underbara ord att klicka på!
- Astrid Lindgren
- Barnkonventionen
- demokrati
- DN
- Ellen Key
- formativa bedömningar
- Frågor
- föreläsning
- gensvar
- glädje
- högläsning
- Janusz Korczak
- klassrum
- Klassrummet
- kommunikation
- kreativitet
- Källkritiken och undervisningen
- Körling
- Lektioner och lektionsförslag
- Lgr 11
- lärande
- lärare
- Läraryrket och lärarrollen
- Läroplan
- Matematikundervisning
- Nu ler Vygotskij
- ORDbokspromenader och andra lekar med ord
- Ordförrådet
- Pedagogik
- Ronja Rövardotter
- samtal
- skola
- Skola 2011
- skolan
- skolutveckling
- skolverket
- skriva
- sorg
- Sven-Eric Liedman
- Tomas Tranströmer
- Tove Jansson
- undervisning
- Verkligheten
- Vygotskij
LÄNKLISTA:
Det är ändå något påtagligt anat besjälat, nästan sensuellt med en sten mitt i dess oåtkomligt, hemlighetsfulla slutenhet – och över eoner är den klädd i många skepnader från det allra mäktigaste berg ned till det allra minsta sandkornet mellan tårna på en badplats i sommaren.
En imponerande geologisk resa gör allt stenen, tycker jag, som vederkvicker sinnet med både perspektiv och proportioner till vår egen jordiska resa.
Men… som vanligt… meningen. And the point is?
Ha det fint där du är Anne-Marie mellan ebb och flod. Och är det inte där, inom denna begränsade zon, som livet med alla dess yttringar och tiden med alla dess årmiljoner metaforiskt befinner sig, alltid befunnits, alltid utsuddat av tidens flod men återskapat igen en kort välsignad tid vid ebb. Jag vill gärna tro att det är precis där den bor – meningen …
Stafford, får mig att förtjust rysa, hans mjukt lekfulla penna blåser tillfälligt liv i själva stenen så att vi ska förstå sambanden, att ALLTIHOPA på jorden är i samband.
Stenar:
”…Tiden bodde här en gång.
Den tycker om att hitta sådana här platser
och sedan ge sig av så tyst
att ingenting vaknar.
Varje gång en sten hittar något den tycker om
flyttar den nästan aldrig på sig. Ja, regn kan övertala den eller
kanske en älv som är ute och ser sig omkring. Men det tillhör undantagen.
Det sägs att det fanns en tid då
stenarna tyckte om att dansa. Du kan se
var det hände – stora högar med gamla danspar
som tröttnade på varann.
Då och då rör sig en sten när
ingen tittar; sedan blir den stilla och ser
bort medan den nynnar en liten melodi. Uppe i
bergen kan du hitta dessa nonchalanta stenar.
En del av dem borde ha slutat tidigare –
de är utmärglade gamla vrak, utan vänner,
och oftast bara hopsjunkna precis
där de föll…”
William Stafford (1914-93)
Från det vilda folket, 1987
Tack Thord och välkommen tillbaka. A-M