Jag mins då jag var sjuk och borta från arbetet. Redan beslutet att vara hemma var svårt. Jag undrade om jag inte kunde få ned febern, bota lunginflammationen med en kur av något magiskt, eller påstå att maginfluensan inte alls var så allvarlig egentligen och att jag hade toalett intill klassrummet, att … allt för att jag allra helst ville vara på arbetet, vara med mina elever. Ja, när jag beslutat mig för att vara hemma kom den verkliga magvärken, hjärtkrampen och febertopparna… jag måste, måste skriva något fiffigt till vikarien. Och inte nog med det – jag måste skriva något utförligt – nästan som en manual: Gör så här, steg för steg. När jag var klar och lämnat allt ifrån mig och krupit ned i sängen och somnat ringde telefon och där var vikarien. Och jag satte mig frysande och skakande upp och försökte ge vikarien så mycket information, utbildning och kött på benen att möta min klass. Jag avslutade vänligt – får du problem så ring igen! somnade om och jomänvisst – klart som tusan att vikarien fick problem. Under första dagens sjukfrånvaro tänkte jag att det här går inte. Jag får pallra mig upp! Det är inte lätt att vara en frånvarande undervisande lärare. Och den stackars vikarien måste också få stöd och hjälp. Det här är en större fråga om organisation än att lärare och vikarie samtalar om hur dagen ska se ut.
Jag har en plan! En läroplan!
Det är elevens rättigheter läroplanen förmedlar, det är lärarnas uppdrag läroplanen beskriver! Skolan får en läroplan, men lärare bygger den!
****
Inte utan min läroplan!Korlingsord på Twitter
- Räkna med läsningen – både matematik och läsintresse https://t.co/elp4kGD98V about 7 hours ago from WordPress.com ReplyRetweetFavorite
- Läser nu #elinlindell #komigenjonny @alfabetabokforl https://t.co/ueq9YJb4kq 12:54:57 e m mars 07, 2021 from Twitter for iPhone ReplyRetweetFavorite
-
Mina senaste blogginlägg …
- Räkna med läsningen – både matematik och läsintresse 08 mars 2021
- Morgonpromenad i parken och ungen som … 06 mars 2021
Arkiv
TOMAS TRANSTRÖMER:
"Uppdrag: Att vara där man är".Körlings ord
Frågvisa barn utbildar sig själva!
OCH BARNET SA:
Varför är du i skolan som är vuxen?Lev Vygotskij:
Talspråket är alltid begripligt för barnet; det uppstår ur ett levande umgänge med andra människor, det är en fullkomligt naturlig reaktion, barnets reaktion på vad som händer omkring det och berör det.Kategorier
- 90 sekunders högläsning (34)
- Ämnet bild (5)
- Anpassning (55)
- Ansvaret (113)
- Astrid Lindgren (9)
- Autodidakten (187)
- Barns rättigheter (2 027)
- Barns sorg är randig (28)
- Biblioteken (84)
- Bildpromenaden (39)
- Boken i undervisningen (293)
- Bokstav/bokstäver (5)
- Diagnos (18)
- dikt (1)
- Eleverna! (49)
- Ellen Key (4)
- Film i skolan (1)
- Föräldramötet (15)
- FÖRÄLDRATYCKET (5)
- Föreläsningar jag ger (312)
- Föreläsningar jag lyssnar till (11)
- Formativ bedömning (297)
- Fotograferingen (224)
- Frågekonsten (208)
- Fritidspedagogik (4)
- Genrer (1)
- Geografi (2)
- GEOGRAFI textsamtal (1)
- godmorgontext (2)
- Grammatiken (17)
- Grupparbete (3)
- Hinder för lärande (160)
- historia (1)
- Högläsning (138)
- Höst (2)
- Hur lärde du dig att läsa? (14)
- Inkludering (54)
- Innehåll hembrev (4)
- Intervjuer (23)
- Janusz Korcak (4)
- Jordklotet (26)
- Kalendrar av alla slag (27)
- Källkritik och undervisning (99)
- Känslor (17)
- Kartan och geografin (3)
- Klassrummet (232)
- Kollegial läsande (10)
- Kollegialt lärande (50)
- Kommunikationen (541)
- konflikthantering i skolan (10)
- Konsultation av något slag (85)
- Lärande (21)
- Läraren i litteraturen (27)
- Läraren inom mig, 2014 (60)
- Lärarens språk (50)
- Lärartycket (34)
- Läraryrket och lärarrollen (1 615)
- LÄSA I SKOLAN 2021 (3)
- Lässtrategier (36)
- Läxor (16)
- Lektion (35)
- Lektioner och lektionsförslag (738)
- Litteratur och läsning (765)
- Matematikundervisning (150)
- Miljöperspektivet (4)
- Mina läsare (52)
- Misstagen (89)
- MITT UTVIDGADE KOLLEGIUM. Hälsa på en kollega, bara ett klick bort (55)
- Modellerna (116)
- Musik (80)
- Om jag vore rektor (55)
- Ordförrådet (474)
- Ordning och reda (34)
- Ovan trädtopparna (7)
- Pedagogik (296)
- Pedagogiska miljöer (226)
- Pedagogiska samtal (196)
- Redskapen (38)
- REKTORTYCKET (6)
- Relationer och vänskap (81)
- Semester (9)
- Skiljtecken (2)
- Skolmat och annat ätbart! (6)
- Skolorden (161)
- Skolrättigheter (208)
- Skolstart (22)
- Skolyrken i litteraturen (5)
- Skriver om ditt och datt (640)
- Släkten Körling (24)
- Sommarlovstal och andra tal (19)
- Sorg (146)
- Strategier (288)
- Styrdokumenten (530)
- Svenska (149)
- Svenskämnet (132)
- Synligt läsande (104)
- Systematiskt kvalitetsarbete i undervisningen (41)
- TED / Youtube (46)
- Textsamtal (58)
- Till J (8)
- Undervisningen (176)
- Utbilda i ordning och reda (13)
- Väck läshungern (35)
- Värdegrunden (551)
- Verkligheten (700)
- Vetenskap och teori (66)
- Visionerna (232)
- Vygotskij (48)
Underbara ord att klicka på!
- Astrid Lindgren
- Barnkonventionen
- demokrati
- DN
- Ellen Key
- formativa bedömningar
- Frågor
- föreläsning
- gensvar
- glädje
- högläsning
- Janusz Korczak
- klassrum
- Klassrummet
- kommunikation
- kreativitet
- Källkritiken och undervisningen
- Körling
- Lektioner och lektionsförslag
- Lgr 11
- lärande
- lärare
- Läraryrket och lärarrollen
- Läroplan
- Matematikundervisning
- Nu ler Vygotskij
- ORDbokspromenader och andra lekar med ord
- Ordförrådet
- Pedagogik
- Ronja Rövardotter
- samtal
- skola
- Skola 2011
- skolan
- skolutveckling
- skolverket
- skriva
- sorg
- Sven-Eric Liedman
- Tomas Tranströmer
- Tove Jansson
- undervisning
- Verkligheten
- Vygotskij
LÄNKLISTA:
JUST detta har jag brottats med i två dagar nu.
Lösningen så här långt: Panodil Zapp. Och jobb. 🙁