Jag dokumenterar Per Falks föreläsning:
– Ni får gärna avbryta, säger Per Falk.
Wikipedia väckte en gång massor av känslor. Synen förändras i vårt möte med Wikipedia. Wikipediabollen visar massor av pusselbitar. Det är användarnas uppslagsverk. Det blir vårt uppslagsverk. Hur gör vi det då som lärplattform? Kritik? Fördelar? Det holistiska perspektivet. Det bidrar vi alla med. Eleverna ska bidra.
Skolan är ett ekosystem tänker Per Falk. Och för den tanken har han fått pris. En folkbildningskampanj i sociala medier. Skolan är inte isolerad. Utan är inne i samhället. Vi har en häftig lärandezon mellan skola, samhälle och bibliotek. Det är en utmanande zon att befinna sig för eleverna och en utmaning för lärarna. Det är en smältdegel. I skolans ekosystem handlar det om energin.
Vad är en lärare: Mentor, författare, entreprenör, elev
Vad är en skolledare: Lärare, pedagogiskt ledarskap, elev – rollen som en lärande person i skolan som sitter i klassrummet och lär eller tar över en lektion.
Eleven: Kan eleven bli mer aktiv, mer medskapande, engreprenör, lärare, säljare, medskapare
Rummet; Klassrumet, skolbiblioteket, Skogen, Webbsändningarna, Caf´ét, Museet, Företag
Lärresurser: Boken, Mobilen, Wikipedia, Läsplattan, Skogen, Spelen, Webbsändningarna
Per Falk talar om digital kompetens. De som har digital kompetens har ett försprång. De som inte har det kommer snabbt att bli efter.
Per Falk hänvisar till ur boken Digitalis Filosofi som finns att ladda ned gratis via .SE. ”Det gäller alltså att vara väldigt klar över vad det är i det gamla och beprövade, som verkligen är värdefullt och hur detta kan användas för att ge sammanhang åt det som är nytt.”
Per Falk säger att vi måste ligga i framkant. Skolan kan inte vara utanför wikipedia. Vi ska vara där. Om inte i undervisning så åtminstone vara nyfikna på vad det är.
Jag måste nog lyssna ordentligt nu – för nu berättar Per Falk om sina hur. Och jag tappar skrivförmågan. Vill bara lyssna! Det önskar jag att andra lärare också fick göra.
Pingback: >Wikipedia i skolan #wikipedia #ekosystem | Pelle Pedagog