Genom hela läroplanen och samtliga ämnen syns begreppen. Jag tänker att vi kan öppna våra ordförråd och verka generöst med det vi kan och tar för självklara. Ord och begrepp hör också till förståelse av ämnen. I kunskapskraven syns förmågan att orda. Eleven ska genom skolans undervisning och genom att omslutas av ord och begrepp som läraren ger, använder och omsluter med översättningar, beskrivningar, synonymer och på alla möjliga tänkbara sätt ge eleverna de begrepp de behöver. Jag ser att varje kunskapskrav synliggör elevens förmåga att använda begrepp och ju bättre förmåga ju högre betyg. Det betyder att lärarens och hela skolans ansvar om språkutvecklingen, vilket syns i den inledande texten av läroplanen, handlar om att ge eleverna språket, kontexten genom att vi själva använder ett rikt, varierat och välformulerat språk.
Här är jag. Hej HOPP!
-
Senaste blogginläggen:
- Om biblioteken och samhällets bokhyllor! 2022-04-30
- Allt det där vi läser men inte talar så mycket om 2022-04-30
- Konflikten på skolgården 2022-04-29
Kategorier
Korlingsord på Twitter
- Att skriva är att läsa. Jag läser, läser, läser och läser. Jag läser om och förstår på nytt. Min bok visar mitt skr… https://t.co/uq2InfxkWQ about 22 hours ago from Twitter Web App
- inte där bara för att. De kan ju vara själva ledtråden. Eleven pratar på och jag tänker att omläsningen är att upp… https://t.co/ywkE0HeaVS about 22 hours ago from Twitter Web App in reply to Korlingsord
- Eleven sörjde att boken snart var slut. Jag sa: Du kan alltid läsa om. Nu har eleven läst om boken fyra gånger. - V… https://t.co/2M25jnZK0u about 22 hours ago from Twitter Web App
Artiklar på andra ställen:
OM ATT STAVA RÄTT:
https://skolvarlden.se/artiklar/konsten-att-ratta-ratt-anne-marie-korling-om-att-utveckla-stavning
https://news.cision.com/se/gothia-kompetens/r/fran-stavfel-till-stavratt---ny-bok-av-anne-marie-korling,c3327044
https://www.svd.se/smartaste-sattet-att-retta-ett-stavfel
Arkiv
TOMAS TRANSTRÖMER:
"Uppdrag: Att vara där man är".Lev Vygotskij:
Talspråket är alltid begripligt för barnet; det uppstår ur ett levande umgänge med andra människor, det är en fullkomligt naturlig reaktion, barnets reaktion på vad som händer omkring det och berör det.