Svaga elever för sig och starka elever för sig

Det är lite märkligt att vi fortfarande delar upp elever i starka och svaga. Jag vet inte ens vad dessa beteckningar ska förklara. Om man är svag kanske man blir ännu svagare för att ämnet som man ska läsa om inte intresserar alls och då man ser sig omkring finns det ingen som vet lite mer och som man kan ställa frågor till. Jag tycker att alla gruppindelningar ska ske via intresse, fråga eller annat som knyter samman en grupp. Det betyder att grupperna samlas kring en frågeställning och i den utvecklas alla. Alla kan säga något, lära av varandra och tillföra ämnet något. Så har jag gjort sedan jag blev lärare. Jag har tolkat Vygotskij så – att vi lär av varandra och att vi kan olika.

 

 

Det här inlägget postades i Diagnos. Bokmärk permalänken.

3 svar på Svaga elever för sig och starka elever för sig

  1. Linda O skriver:

    Tycker inte om benämningen svaga och starka. Som om det handlade om en mental styrka. Klingar illa i mina öron. Att indela efter intresse låter helt klart mer sympatiskt.

  2. Birgitta Wikström skriver:

    Jag gillar inte heller benämningar som generaliserar och sätter etiketter. Jag ogillar också ord som åtgärdsprogram och kravnivå, som i alltför hög grad vänder våra blickar mot individen.
    I ett pussel är alla bitar viktiga för helheten, så är också människorna i en organisation.

  3. Emma Lundgren skriver:

    Hej
    Har precis hittad din sida! Så mycket intressant. I mitt barns grupp ska de precis dela in klassen i 3 mindre grupper för att den är lite orolig och stökig. Jag tolkade det så att de kommer dela in den i de som vill lära sig= de som kan sitta still och inte stör, och de som är med ”rörliga” och kanske lite ”yngre i mognadsgrad”. Vilket jag på sätt och vis kan tycka är bra (så de som vill kan få tid att lära sig, vilket inte var så då jag gick i skolan och blev placerad varannan lugn (tjej oftast) varannan vild (kille?) och hade man lätt för sig så fick man rita i det oändliga istället för att utmanas mer.
    Hur menar du att man delar in gruppen genom intressen? gemenskap? Kan du beskriva det närmare så jag kan förslå det till lärarna. Tänk vad gemenskapen kommer växa i gruppen och alla är delaktiga till att skapa ett nyfiket och lärande klimat. Det kommer också bli lättare för alla att nå kunskapsmålet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.