Undersöka hur elever lär sig – och låta dem berätta

Vi ska individualisera undervisningen. Vi ska se till varje individ. Vi ska utveckla mångfald av sätt att undervisa så att varje elev får lära sig. Hur ofta undersöker och frågar vi hur elever lär sig? Hur ofta får de själva beskriva hur de lär sig? Hur lyssnar vi till hur elever lär sig?

Vi kan låta elever få berätta hur de lär sig när de lär sig andra saker än i skolan. Hur lärde du dig cykla? Hur lärde du dig gå själv till skolan? Hur lärde du dig äta med kniv och gaffel? Hur lärde du dig att inte vara rädd för tandläkaren? Hur lärde du dig dansa? Hur lärde du dig spela fotboll? Hur lärde du dig läsa? Hur lärde du dig äta med pinnar? Hur lärde du dig att hjälpa till hemma? Hur lärde du dig att ta hand om din hamster? Hur lärde du dig att skriva på ett tangentbord? Hur lärde du din hund att sitta? Hur lärde du dig att få som du vill? Hur lärde du dig gå på händer?

Hur lärde du dig …

Skärmavbild 2012-10-04 kl. 7.40.48 AM

Det här inlägget postades i Kommunikationen, Lärande. Bokmärk permalänken.

Ett svar på Undersöka hur elever lär sig – och låta dem berätta

  1. Pingback: Viktig bok för alla lärare – ”Den meningsfulla högläsningen”. | Laholms Skoldatatek

Kommentarer är stängda.