Lektion: Skriv sommartal med eleverna och ge eleverna Tranströmers ord

Ja, det är nog inte obekant att jag står Tomas Tranströmers dikt nära. Jag tänkte plocka ut sommarord och meningar så att eleverna får låna av Tomas Tranströmers dikt och skapa egna. Jag tänker att skolan är generös varför vi låter eleverna få möta dikt, ord och meningar i mångfald. Ge Tranströmer till eleverna. Här är sommarmeningar att språkbilda sig med:

… marken omkring är full av kärlek …

… det är sommar nu ….

… en kanot av mörkt trä …

… nu smyger solnedgången som en räv över detta land …

… en koltrast i en frukträdgård …

Solen bränner.

Skuggan kommer. 

Den som står nere vid bryggorna kisar mot vattnet.

Ett nytt vinddrag och platsen ligger åter öde och tyst.

Äppelträd och körsbärsträd i blom …

Det är ett stort solbelyst rum.

Vid midnatt går jag till sängs.

Vita måsar åt svarta körsbär.

***********************************************

Gör så här: Läs alla meningar högt. Låt eleverna höra din lärarröst värma orden. Låt sedan eleverna läsa tillsammans med dig. Lyssna noga på varandra. Hör hur textraderna bli unisona, gemensamma. Låt halva klassen lyssna när lärare och elever läser. Byt och låt de lyssnade få tala och de talande få lyssna.

Ge förslag på meningar att sätta in diktstroferna i:

Gör detta muntligt. Vilken mening kan vi gemensamt tänka oss att skriva efter ”Vita måsar åt svarta körsbär.”? Kanske vi kan skriva: Körsbärsträdet skakade på sina grenar. Vita måsar flög mot himlen. På marken låg ett körsbär kvar. Svart var det. Svart.

Låt eleverna smaka på orden. Leka med dem. Närma sig dem. Erövra till sina egna. Tänka. Rita och måla.

Den här lektionen passar i alla åldrar. Tänk efter själv. Vill du inte skapa ett sommartal? Som rektor, som lärare, som förälder, som ung skribent?

*******************

Och så läser jag själv högt denna strof ur dikten Dagsmeja:

Inne bland snåren hördes ett mummel av ord på ett nytt

språk:

vokalerna var blå himmel och konsonanterna var svarta

kvistar och det talade så sakta över snön.

This entry was posted in Läraryrket och lärarrollen. Bookmark the permalink.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.