Ge eleverna Tranströmers vårtecken

Jag sökte våren. Med dessa utryckta rader är jag samtidigt rädd om diktens helhet. För mig hör meningarna ihop med något större, ja, själva dikten. Detta är en möjlighet för elever att få äga en mening, förstå den med kreativitet i både tanke och fråga, uttala ord som de själva inte säger, lyfta tankarna och känslorna. Att få ord att teckna, måla, rita kring. Att få ord att berika sitt ordförråd med. Att få en bild att växa fram inom sig. Jag sökte våren i min läsning av Tomas Tranströmer. Jag har plockat dessa diktade ord ur  Tomas Tranströmers Samlade dikter 1954-1996. Med Ömhet! Med Värme!

  • ”Den vita fjärilen i parken blir läst av många”
  • ”Vi ser nästan lyckliga ut i solen, medan vi förblöder ur sår som vi inte vet om.”
  • ”Den klara himlen har ställt sig på lut mot väggen.”
  • ”Det enda som lyser är gula blommor”
  • ”Ute i terrängen inte långt från glesbyggden ligger sedan månader en kvarglömd tidning, full av händelser.”
  • ”En dag i mars går jag ner till sjön och lyssnar.”
  • ”Och koltrasten som rör sig kors och tvärs tills allt blir en kolteckning”
  • ”Det svarta kaffet på uteserveringen med stolar och bord granna som insekter.”
  • ”Solskenet fastnade på alla pälsmössor som frömjöl på humlorna…”
  • ”Hus, vägar, skyar, blå fjärdar, berg öppnade sina fönster.”
  • ”Just det att himlen är så grå får marken själv att börja lysa: ängarna med sitt skygga gröna, … ”
  • ”Marken och jag tog ett språng emot varandra”
  • ”På läsidan kan man höra gräset växa: ett svagt trummande underifrån, ett svagt dån av miljontals små gaslågor, så är det att höra gräset växa.”
  • ”Solljuset ökar i volym …”
  • ”Det dagas, de glesa trädstammarna har färger nu, de frostbitna vårblommorna går tyst skallgång efter någon som försvann i mörkret.”
  • ”Dussintals dialekter i grönt.”
  • ”Solen tränger in genom fönsterrutorna och värmer upp ovansidan på skrivborden… ”
  • ”Man kan stå i solen och blunda och känna hur man långsamt blåser framåt.”
  • ”Gräset har en grön chef.”
  • ”Och man får inte vända bort huvudet.”
  • ”där gräs och blommor var grå men doften grön”
  • ”Solen glider fram bakom husväggen ställer sig mitt i gatan och andas på oss … ”
  • ”Förvånad såg jag fågeln”
  • ”… och man rör sig sporadiskt men gläds inte åt våren”
  • ”Miraklernas skönhet fanns”
  • ”Blommor i diket.”
  • ”Allt sjunger.”
  • ”Den tusenfaldiga solen svävar in genom springorna:”
  • ”Ljuset växer sakta som vårt hår.”
  • …något håller på att bli synligt igen,”
  • ”En gångstig kryper sig fram till mig”
  • ”I marken djupt under trafiken väntar den ofödda skogen stilla i tusen år.”
  • ”Mitt under arbetet börjar vi längta efter vild grönska, …”
  • ”Och ändå solen lika stark som förut. Dess otåliga penslar målade världen.”
  • ”Fröet sparkar i jorden:”
  • ”När året sparkar av sig stövlarna, och solen klänger högre, lövas träden och fylls av vind och seglar fram i frihet.”
  • ”En dag ska flyga ut. Ett vimmel!”
  • … som handen griper en solvarm sten.

 

Det här inlägget postades i Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning. Bokmärk permalänken.

3 svar på Ge eleverna Tranströmers vårtecken

  1. thord wiman skriver:

    Underbara, naturnära beskrivningar.
    Stora, spännande tankar med insydda insikter.
    Oemotståndliga.
    Yes! Ni fann varandra. Våren och du!

    Som sagt: underfulla citat. Och underst det
    underfullaste av allt: fröet som sparkar i jorden.
    Hej!

  2. Anne-Marie Körling skriver:

    Jag har läst dessa Tranströmer ord högt, och jag hör orden, hör människan, hör vinden, färgen, allt. A-M

  3. Pingback: Lyrik | Pearltrees

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.